• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16
شورای اجرایی تیر سازمان ملل

انتخاب دوباره ایران در شورای اجرایی تیر سازمان ملل

  • کد خبر : 1725
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹
انتخاب دوباره ایران در شورای اجرایی تیر سازمان ملل
در هفتاد و نهمین نشست کمیته اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوئیس، مصطفی آیتی، نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران، با تلاش و همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران برای چهارمین دور متوالی عضو «شورای اجرایی تیر» سازمان ملل انتخاب شد

“کنوانسیون تیر” یکی از مهمترین ابزارهای بین‌المللی در خصوص حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی کالا در بین کشورهای عضو با پوشش بیمه بین‌المللی تیر بوده و نقش بسیار مهمی در توسعه ترانزیت و تجارت در سطح بین‌المللی دارد. این کنوانسیون دارای ۷۷ عضو از جمله اقتصادهای بزرگ جهان همچون چین، اتحادیه اروپا، امریکا،هند، روسیه و … است.

شورای اجرایی تیر مهمترین بازوی تصمیم گیری کنوانسیون تیرسازمان ملل متحد، متشکل از ۷ نفر از خبرگان کشورهای عضو که با اجماع آرا، برای یک دوره ۲ ساله انتخاب می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۶ سال عضویت در این کنوانسیون در سال ۹۵ برای اولین با انتخاب مصطفی آیتی به عضویت این شورا درآمد و با توجه به‌ حضور موثر و فعال، برای چهارمین بار متوالی به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا، اتریش،هلند، ایتالیا، ترکیه و ازبکستان موفق به کسب آرا اعضا کنوانسیون شد. 

 در این دور از انتخابات نماینده روسیه برای اولین بار موفق به کسب آرای لازم نشد.

طبق اعلام گمرک، جمهوری اسلامی ایران اولین مصرف کننده کارنه تیر در دنیا است که حضور نماینده کشورمان در بالاترین سطح این کنوانسیون، نقش مهمی در توسعه ترانزیت کشور و  منطقه خواهد داشت.

با توجه به‌ موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در کریدورهای مهم شرق-غرب، شمال-جنوب، حضور در مجامع بین‌المللی، از جمله فرصت‌هایی است که می‌توان از آن در  توسعه تجارت منطقه‌ای و افزایش صادرات و خدمات ترانزیت کشور بهره برد.

شایان ذکر است گمرک جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با اجرای پروژه‌های تیر الکترونیک با کشورهای ترکیه و آذربایجان و همچنین توسعه حمل و نقل ترکیبی در کریدورهای اسلونی-ایران، کتای (هند-ایران- آسیای میانه) گام‌های موثری در توسعه ترانزیت و تسهیل تجارت منطقه‌ای برداشته است.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=1725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.