• امروز : شنبه - 3 آبان - 1404
  • برابر با : Saturday - 25 October - 2025
0
افزایش ناگهانی نرخ کارنه‌تیر

افزایش ناگهانی کارنه‌تیر؛ ضربه‌ای تازه بر پیکر صادرات کشور

  • کد خبر : 6791
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۰
افزایش ناگهانی کارنه‌تیر؛ ضربه‌ای تازه بر پیکر صادرات کشور
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران از تصمیم غیرمنتظره اتاق بازرگانی در افزایش بیش از دوبرابری نرخ کارنه‌تیر بدون هماهنگی با تشکل‌های صنفی انتقاد کرد و آن را عاملی برای توقف ناگهانی فعالیت شرکت‌ها و سردرگمی رانندگان در مرزها دانست.

قاسم حبیب‌پور با اشاره به افزایش ناگهانی نرخ کارنه‌تیر گفت: افزایش نرخ کارنه‌تیر در صبح روز دوشنبه، ۲۸ مهرماه، در وب‌سایت دایره کارنه‌تیر اتاق بازرگانی منتشر شد و شرکت‌های کریر هنگام خرید متوجه این تغییر شدند. این تصمیم ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی، شوک بزرگی به صنف وارد کرد.

وی با ابراز تأسف از نبود هماهنگی میان اتاق بازرگانی و انجمن افزود: هیچ‌گونه مشورت، نظر کارشناسی یا اطلاع قبلی در این خصوص با انجمن صنفی صورت نگرفته بود و اعضا کاملاً غافلگیر شدند. چنین تصمیماتی، آن‌هم در شرایط تورمی و رکود صادرات، فشار مضاعفی بر دوش فعالان حمل‌ونقل بین‌المللی وارد می‌کند.

دبیر انجمن با اشاره به واکنش سریع انجمن نسبت به این تصمیم گفت: در همان روز، اعتراض رسمی خود را به‌صورت مکتوب به دایره کارنه‌تیر اعلام کردیم و مکاتبات لازم را با وزارت صمت، رئیس اتاق بازرگانی، گمرک ایران، سازمان راهداری و شورای نظارت بر اتاق انجام دادیم تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

وی میزان افزایش را بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ درصد عنوان کرد و افزود: این تغییر نرخ، از صبح دوشنبه به‌صورت عملیاتی اجرا شده و باعث افزایش مستقیم هزینه‌های حمل‌ونقل شده است. به‌دنبال این افزایش ناگهانی، بسیاری از شرکت‌های کریر از خرید کارنه‌تیر خودداری کردند و این مسئله منجر به توقف کامیون‌های بارگیری‌شده در مرزهای خروجی و توقف بارگیری محمولات صادراتی شد. اکنون شاهد سردرگمی رانندگان و تأخیر در عبور و مرور کالا هستیم.

دبیر انجمن افزایش هزینه کارته تیر تهدیدی برای رقابت‌پذیری شرکت‌های ایرانی دانست و گفت: افزایش هزینه‌ها باعث می‌شود محمولات محدودی که پیش‌تر توسط ناوگان ایرانی حمل می‌شد، به شرکت‌های خارجی، به‌ویژه ترک‌ها، واگذار گردد. این مسئله مستقیماً بر رقابت‌پذیری ناوگان ایرانی تأثیر منفی دارد.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌ها گفت: متأسفانه در کشور ما، هر سازمانی بدون هماهنگی با ذی‌نفعان و تنها براساس ملاحظات خود تصمیم‌گیری می‌کند. این رویه مغایر با اصل هم‌افزایی و همکاری میان نهادهای بخش خصوصی است. به‌طور قانونی، اتاق بازرگانی مجاز نیست به‌تنهایی چنین افزایش قیمتی را اعمال کند. این تصمیم باید پس از بررسی کارشناسی و اخذ نظر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی اتخاذ می‌شد.

دبیر انجمن با اشاره به تقارن این تصمیم با ۲۹ مهرماه، روز ملی صادرات گفت: در حالی‌که انتظار می‌رفت در چنین روزی از صادرکنندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل حمایت شود، متأسفانه تصمیمی اتخاذ شد که عملاً مانع بارگیری محمولات صادراتی و حرکت کامیون‌ها شد.
حبیب پور درباره اقدامات بعدی انجمن گفت: در حال حاضر، منتظر تشکیل جلسات کارشناسی با دایره کارنه‌تیر و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم تا امکان بازنگری در این تصمیم و کاهش فشار بر شرکت‌های حمل‌ونقل فراهم شود. مذاکرات اولیه با گمرک ایران، سازمان راهداری و اتاق بازرگانی آغاز شده است.

دبیر انجمن در پایان با تأکید بر لزوم اتحاد میان اعضا و رانندگان گفت: تنها با همدلی و همبستگی می‌توان از این بحران عبور کرد. از تمامی شرکت‌های عضو و رانندگان محترم می‌خواهیم در کنار یکدیگر بایستند تا بتوانیم با صدای واحد از حقوق صنفی خود دفاع کنیم. انتظار ما از دولت نیز این است که با پرهیز از صدور تصمیمات خلق‌الساعه، اجازه ندهد موانع تازه‌ای بر مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی افزوده شود.

در تازه‌ترین تحول، دایره کارنه‌تیر اتاق بازرگانی ایران روز چهارشنبه طی اعلامیه‌ای، اجرای افزایش نرخ کارنه‌تیر را به مدت دو هفته به تعویق انداخت تا بررسی‌های کارشناسی و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه انجام شود.

این اقدام در حالی صورت گرفته که بسیاری از فعالان صنفی امیدوارند با ورود دستگاه‌های ذی‌ربط، تعدیل منطقی نرخ‌ها و بازنگری در شیوه تصمیم‌گیری‌ها، از بروز بحران‌های مشابه در آینده جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=6791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.