به گزارش روابط عمومی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در حاشیه هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با اشاره به اینکه مجموعه مطالعات صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی بستر مناسبی را ایجاد کرده تا شاهد به روزرسانی مطالعات قبلی جهت رسیدن به نقشه راه صحیحی در مسیر تحقق سیاست های توسعه دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران، باشیم، اظهار داشت: تحقق سیاست های ابلاغی توسعه دریامحور از سوی دولت محترم به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته است و رییس جمهور و هیأت دولت بر توسعه دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران، تاکید ویژه دارند.
وی ادامه داد: همزمان با طرح جامع بنادر بازرگانی کشور، تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور و سایر فعالیت های اجرایی برنامه ریزی شده، می تواند بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه، تاثیرگذار باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه عملکرد بر حسب آمار شاهد نتیج مطلوبی هستیم، خاطرنشان کرد: تا ۲۴ آذرماه آذرماه سال جاری ۱۷۲ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری بنادر کشور بوده و در بخش غیرنفتی رشد ۳ درصد و در بخش کالاهای نفتی، کاهش داشته ایم، همچنین در موضوع ترانزیت خارجی از کشور مبدا، ترانزیت از ایران و رسیدن به کشور مقصد، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن عملکرد ترانزیت با رشد ۳۷ درصدینسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم که عملکرد خوبی بوده است.
وی افزود: همچنین میزان عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری بنادر کشور معادل ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار TEU بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱ درصدی را نشان می دهد و عملکرد تجارت خارجی نیز وضعیت مناسبی را با توجه به شرایط اقتصادی کشور در اقتصاد بین الملل، نشان می دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از تکالیف سازمان بنادر و دریانوردی نوسازی تجهیزات دریایی و بندری بوده است، عنوان کرد: این موضوع با حمایت کامل از صنایع و تولیدات داخلی کشور آغاز شده و اولویت سازمان بنادر و دریانوردی بوده است؛ در حال حاضر ۴۸ فروند شناور و تجهیرات بندری در دست ساخت داریم، ۱۲۵ شناور و تجهیزات بندری در دست تعمیر، ۷۱ دستگاه تجهیزات بندری نیز به بهره برداری رسیده است و ۳۶ دستگاه نیز به زودی ساخته خواهد شد.
صفایی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ دستگاه تجهیزات دریایی و بندری نیز در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: تجهیزات دریایی و بندری، جزء تجهیزات استراتژیک کشور به شمار می روند و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه ساخت زیرساخت ها و روبناهای حمل و نقل دریایی بر اساس تکالیف برنامه هفتم توسعه و سیاست های کلی توسعه دریامحور مدنظر قرار دارد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی فعالیت ها را پیش می برد و در ایام ۲۲ بهمن ماه سال جاری، شاهد بهره برداری از اسکله های جدید خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، ایران را جزء ۵ ناوگان بزرگ دریایی دنیا توصیف کرد و با اشاره به اینکه در حوزه توسعه ناوگان دریایی رشد قابل توجهی از تناژ در دریای خزر را داشته ایم، بیان کرد: ظرفیت ناوگان کشور از نظر تناژ، برابر کشور روسیه و این اولین بار است چنین اتفاقی رخ می دهد و ظرفیت تناژ دریای خزر ایران با کشور روسیه به عنوان بزرگترین کشور دریای خزر، برابر می شود.
صفایی با تاکید بر اینکه ظرفیت ناوگان دریایی جنوب ایران نیز بسیار خوب است، گفت: هرچند برخی کشتی ها به دلیل تحریم تحت پرچم نیستند اما ایران جزء ۵ ناوگان بزرگ دریایی دنیا است.
وی با اشاره به اینکه شاهد تحول جدی در فضای کسب و کار دریایی و بندری هستیم، گفت: هر کسی علاقمند باشد می تواند به سهولت مجوز شرکت دریایی و بندری را بدون مراجعه به سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی، دریافت کند.
صفایی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه ریزی به منظور سرمایه گذاری در جزایر سه گانه به چه صورت و چه مشوق ها و امتیازاتی برای رونق سرمایه گذاری در این بخش مدنظر قرار گرفته است، گفت: وزیر راه و شهرسازی در طول مدت اخیر در جزیره بوموسی حضور پیدا کردند و سازمان بنادر به صورت ضربتی ایجاد ترمینال مسافری مجهز، حوضچه، راه دسترسی از اسکله تا ترمینال مسافری را مدنظر قرار داده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: اقتصاد دریامحور شامل منابع غیرزنده، منابع زنده دریایی، زنجیره حمل و نقل و…است و باید بدانیم که اقتصاد دریا صرفاً یک بخش از توسعه دریامحور است و متولی آن دستگاه های اجرایی مختلف هستند و برنامه طرح جامعه توسعه دریامحور با رویکرد توسعه سواحل مکران در دستورکار قرار دارد و شامل سطحی راهبردی با پروژه های اجرایی کلان که دارای تاثیرگذار مطلوب بر سواحل کشور است، می شود و باید با حرکت همه جانبه و هم راستای تمامی دستگاه های همراه باشد.
صفایی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی سرفصلی در برنامه هفتم توسعه به عنوان سرفصل ترانزیت و اقتصاد دریا ایجاد کرده است، گفت: بخشی از هدفگذاری ها از سوی دولت انجام شده است و سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، تکالیف را اجرایی خواهند کرد و ابهامی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد رونق کریدور شمال-جنوب و اقدامات صورت گرفته در این بخش، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در حال انجام فعالیت های توسعه در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی است و در بخش افزایش ظرفیت دریایی و بندری، ریلی، جاده ای و…اقدامات درخوری انجام داده است اما باید بدانیم با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی تابع مقررات بین المللی است، این حوزه تحت تاثیر قرار گرفته است.
صفایی با اشاره به اینکه فعالیت ها در حوزه دریایی و بندری به صورت جدی در حال انجام است و روند توسعه ای متوقف نخواهد شد، گفت: ۳۷ درصد افزایش ترانزیت خروجی از بنادر کشور را داشته ایم و این درحالی است که بخشی از ترانزیت از بنادر عبور نمی کند و از مسیر خشکی به مقصد می رسد که آمار بیشتری را نشان می دهد.
وی افزود: ستاد ملی ترانزیت در برنامه هفتم توسعه نیز پیش بینی شده است که دبیر آن وزیر محترم راه و شهرسازی است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد که آمار ترانزیت که موضوع اصلی است، افزایش یابد.
صفایی با بیان اینکه تعدادی از پروژههای جدید ساخت اسکله و بندر در ایام دهه فجر امسال به بهرهبرداری میرسد، گفت: سه پست اسکله نفتی بندر شهید رجایی، با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد، در دست اجرا است که در صورت تکمیل تا پایان سال، ظرفیت جابهجایی نفتی کشور را به بیش از ۱۰ میلیون تن ارتقا میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طی سه سال گذشته، بنادر کوچک سیریک، خمیر و اروند کنار، با سرمایهگذاری سازمان بنادر، ساخته شده و در اختیار مردم قرار گذشته شده است.
صفایی از آغاز فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: با اتمام فازهای اول توسعه بندر شهید بهشتی، ظرفیت بندر چابهار به بیش از ۸ میلیون تن رسیده است.
وی با اشاره به اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای اتصال بندر چابهار به راهآهن سراسری از طریق ریل زاهدان، تاکید کرد: با اتصال بندر چابهار به ریل، این بندر به یکی از بنادر مهم ترانزیتی کشور در کریدور شمال-جنوب تبدیل میشود وبا مذاکرات انجام شده بخش عمده ای از کالاهای صادراتی و ترانزیتی کشور افغانستان از طریق بندر چابهار جابهجا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در تشریح سایر اقدامات توسعهای سازمان بنادر، از در دست مطالعه بودن ساخت بندر جدید لنگه و بندر بزرگ مکران خبر داد و گفت: بخش بزرگی از ترانزیت در کریدور شمال-جنوب، از طریق بنادر انجام میشود، بنابراین توسعه زیرساختی و نرمافزاری بنادر تجاری الزامآور و توقفناپذیر است.