به گزارش روابط عمومی انجمن ایران، محمد نیک پی رئیس هیئت مدیره انجمن ایران طی نامه ای به دکتر فزرانه مالواجرد وزیر راه و شهرسازی ضمن تبریک از انتخاب شایسته ایشان در عالیترین مقام وزارت راه و شهرسازی ، به بیان برخی از مسائل صنعت حمل ونقل بین المللی کشور پرداختند.
بسمه تعالی
سرکار خانم دکتر فرزانه صادق مالواجرد
وزیر محترم راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران
موضوع: انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران
با سلام
احتراماً، در ابتدا اجازه خواسته انتخاب سرکار علیه را در عالیترین مقام وزارت راه و شهرسازی از طرف خود، هیئت مدیره، دبیرکل و اعضاء این انجمن صمیمانه تبریک عرض نموده و توفیق روزافزون سرکار را از درگاه خداوند منان مسئلت نمایم.
به استحضار میرساند، انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران به عنوان قدیمی ترین تشکل بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بین المللی جادهای با بیش از ۶۶۰ شرکت عضو و ۵۵ سال سابقه همواره تلاش نموده در کنار مسئولین و دستاندرکاران در ارتقاء صنعت حمل و نقل و اجرای سیاستگذاریها به شکل بایسته همراه و کما فیالسابق آماده است، تجربه و تخصص فنی و میدانی خود را جهت موفقیت طرح و برنامههای آن وزارتخانه محترم به مشارکت و همفکری قرار دهد.
همانطور که مستحضر هستند، امروزه حمل و نقل بین المللی به عنوان مهمترین رکن توسعه اقتصاد در جهان مورد توجه برنامه ریزان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته و بعنوان ابزاری تأثیرگذار در روابط و معادلات استراتژیک کشورها بکار گرفته شده است. مثال بارز آن را میتوان در نقش “کریدور زنگزور” کنکاش کرد.
تغییر و تحولات در مقررات حمل و نقل بین المللی، الزامات استفاده از تکنولوژی های نوین، توجه به سوخت های غیر فسیلی و مسائل زیست محیطی، محدودیت ها و شرایط عبور مرزی، آموزشهای حرفه ای، حساسیت بازار جهانی به مقوله کمبود رانندگان حرفهای، کریدورها و سرمایهگذاریهای چند منظوره و … از عمده استراتژی های مطرح میباشد.
از سویی مسائل مربوط به تحریم، مشکلات بانکی، بیمه، کشتیرانی، عدم الحاق به برخی از کنوانسیون های مهم حمل و نقلی از جمله ADR، AETR، عدم رفع موانع مربوط به عضویت در برخی از سازمان های بینالمللی مانند ITF، BSBC از دیگر دغدغه هایی میباشد که علی رغم اقدامات ارزنده صورت گرفته نیازمند تلاش بیشتر میباشد.
نظر به اهمیت چشم انداز ۲۰۳۵-۲۰۲۵، توجه به موارد ذیل می تواند برای ثبات بازار تجارت حمل و نقل بین المللی کشور در بلند مدت مؤثر باشد.
- حضور مراجع ذیصلاح در نشست های کمیته حمل و نقل جادهای سازمان ملل (ITC) و نقشپذیری فعال در بررسی طرحها و برنامههایی که میتواند در روند فعالیت حمل و نقل بین المللی و بخش خصوصی در کشور تأثیرگذار باشد.
- همکاری با گمرک و وزارت صمت در ایجاد سامانه مشترک جامع در فرآیندهای تجاری، گمرکی و حمل و نقل بین المللی
- تجهیز و تسهیل رویه های عبور مرزی
- در صورت برونسپاری فرآیندهای تخصصی مرتبط با حمل و نقل براساس اصل ۴۴، توصیه میگردد واگذاریها به انجمن ها و تشکلهای مرتبط انجام گردد.
- توجه به اطلاعات مربوط به کنترل ماهوارهای ناوگان حمل و نقل بین المللی
- تشریک مساعی با انجمن ها و تشکلهای تخصصی در برنامه ریزی و توافقات دو و چندجانبه با طرفهای خارجی، کمیسیون مشترک حمل و نقلی و سایر
- بازنگری فوری در اصلاح مقررات تأسیس و فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی جادهای
- حضور انجمن ها در گفتگو و تصمیمات شورای ترانزیت
- تدوین آیین نامه ارزیابی و درجهبندی فرآیندهای حمل و نقلی در ارتباط با مقررات مالیاتی و ارزش افزوده
- بازنگری فوری در خصوص مقررات مربوط به صدور مجوز و پروانه فعالیت شرکت حمل و نقل بین جاده ای به واجدین شرایط.
- تأسیس بانک ترانزیت و معرفی “تجارت ترانزیت” به بازار بورس
مورد امتنان است فرصتی اختصاص یابد تا اعضاء هیئت مدیره و دبیرکل در خصوص توضیحات برنامه های راهبردی انجمن ایران و بهرهگیری از رهنمودهای سرکار، خدمتتان شرفیاب شوند.
با تشکر
محمد نیک پی
ریاست هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران