به گزارش ترابرنیوز، تحول دیجیتال میتواند موجب افزایش شفافیت، تسریع عملیات، کاهش هزینهها، ارتقای انطباق با مقررات بینالمللی و بهبود تجربه مشتریان و شرکای تجاری در سطح جهانی شود.
ویژگیهای کلیدی تحول دیجیتال در حملونقل بینالمللی
- دیجیتالیسازی و اتوماسیون فرآیندهای چندملیتی
– حذف کاغذبازی، صدور اسناد بهصورت الکترونیکی، و استفاده از سامانههایی نظیر TMS، GPS و IoT - ثبت و صدور اسناد حمل (CIM، CMR، B/L بهصورت الکترونیکی)
– برقراری ارتباط لحظهای بین بخشهای عملیات، مالی، انبار، منابع انسانی و مشتریان - مدیریت امور گمرکی، ترانزیت و مجوزهای واردات/صادرات بر بسترهای دیجیتال
- اتصال به سیستمهای ERP، CRM، بانکهای بینالمللی، سامانههای رهگیری مرزی
- تحلیل هوشمند دادهها با بهرهگیری از هوش مصنوعی
- پیشبینی ریسک، تأخیرها، تغییر نرخ حمل، و ارزیابی عملکرد شرکای خارجی
- انطباق کامل با الزامات بینالمللی و مقررات رگولاتوری
- تطابق با استانداردهای FIATA، UNECE،ICC و کنوانسیونهای گمرکی و حملونقل
- افزایش شفافیت و اعتماد در زنجیره تأمین جهانی
- برقراری ارتباط هوشمند با مشتریان و ذینفعان
– امکان رهگیری کامل بار و ارائه گزارشهای لحظهای به مشتریان در سطح جهانی
هدف از تحول دیجیتال در شرکت حملونقل بینالمللی تنها استفاده از ابزارهای دیجیتال نیست؛ بلکه این مسیر، بازآفرینی عملکرد شرکت در سطح بینالمللی، با تکیه بر فناوری، داده و هوشمندی است.
از جمله اهداف اصلی در این مسیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش بهرهوری عملیاتی در سطح فرامرزی
– کاهش زمان انجام فرآیندهای حمل، گمرک، ترانزیت و تحویل
– حذف کاغذبازی و استفاده از اسناد دیجیتال بینالملل(CMR، B/L و Invoice) - افزایش شفافیت و رهگیری در زنجیره تأمین جهانی
– ارائه رهگیری لحظهای بار در سطح چندکشوری (IoT، API و GPS بین المللی)
– افزایش اعتماد مشتریان، فورواردرها و نمایندگان خارجی - بهبود تصمیمگیری با بهرهگیری از دادههای دقیق و بلادرنگ
– تحلیل رفتار بازار، مسیرها، نرخ کرایهها، و عملکرد رانندگان و شرکای خارجی
– بهرهگیری از داشبوردهای مدیریتی و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) برای کنترل فرامرزی - تطابق کامل با استانداردها و قوانین بینالمللی
– انطباق با الزامات سازمانهای بینالمللی مانند FIATA، ICC، UNECE، TIR
– رعایت استانداردهای مرتبط با امنیت، ریسک، بیمه و حملونقل چندوجهی - افزایش رضایت مشتریان و شرکای بینالمللی
– ارائه خدماتی سریع، دقیق و شفاف به مشتریان خارجی
– کاهش اشتباهات انسانی و جلوگیری از دوبارهکاری در تعاملات چندزبانه یا چندگمرکی - کاهش هزینهها و افزایش سودآوری پایدار
– کاهش هزینههای عملیاتی، سوخت، توقفها و نیروی انسانی از طریق بهرهگیری از هوش مصنوعی
– بهینهسازی مسیرها، بارگیریها و استفاده از ظرفیت ناوگان - ایجاد مزیت رقابتی در سطح جهانی
– توانایی رقابت با شرکتهای خارجی در حوزههایی مانند خدمات، دقت، قیمت و هوشمندی
– تبدیل شدن به شریک قابلاعتماد در زنجیره تأمین بینالمللی

مقایسه پیاده سازی تحول دیجیتال با پیاده سازی سیستم MIS در شرکت حملونقل بینالمللی
در این حوزه، دو رویکرد متفاوت ولی مکمل وجود دارد: سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) و تحول دیجیتال (Digital Transformation). هر دو با هدف افزایش کارایی و شفافیت اطلاعاتی دنبال میشوند، اما در اهداف، ابزارها و میزان تأثیر تفاوت دارند.
MIS، ابزاری است برای مدیریت بهتر اطلاعات موجود و تحول دیجیتال، مسیر جدیدی است برای بازطراحی کل سیستم و مدل کسبوکار با هدف ایجاد مزیت رقابتی در سطح جهانی.
تحول دیجیتال یا هوش مصنوعی؟
پاسخ این پرسش به میزان بلوغ دیجیتالی شرکت، نیازهای فعلی و اهداف بلندمدت آن بستگی دارد. اگر شرکت هنوز در مراحل ابتدایی یا متوسط قرار دارد، تحول دیجیتال اولویت دارد، چراکه زیرساختهای لازم برای بهرهگیری از هوش مصنوعی هنوز آماده نیست (مانند دادههای ساختیافته، سیستمهای یکپارچه و دیجیتالیشده) و اگر شرکت زیرساخت دیجیتال دارد (TMS، ERP، CRM و دادههای تاریخی)، استفاده از هوش مصنوعی در اولویت قرار میگیرد، زیرا در این مرحله چالش اصلی سرعت نیست، بلکه دقت، بهینهسازی و تصمیمگیری لحظهای است.
هدف نهایی تحول دیجیتال در شرکتهای حملونقل بینالمللی
تبدیل شرکت به یک سازمان هوشمند، متصل، شفاف، رقابتپذیر و منطبق با استانداردهای جهانی است؛ سازمانی که بتواند با سرعت، دقت و چابکی، خدمات لجستیکی در سطح بینالمللی ارائه دهد.
مدیر عامل هلدینگ توتال ناو : مهندس محمد پور