• امروز : دوشنبه - ۲۷ اسفند - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 March - 2025
0
نشست کمیسیون حمل ونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران

با اخذ مجوز از OFAC می‌توان مشکل بیمه سبز را حل کرد

  • کد خبر : 4893
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱:۱۶
با اخذ مجوز از  OFAC می‌توان مشکل بیمه سبز را حل کرد
فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران در نشست کمیسیون حمل ونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران، در خصوص اقدامات انجام شده رفع بیمه سبز اعلام کرد :

به گزارش روابط عمومی ، بیش از دو سال است مسئله تعلیق عضویت ایران در کنوانسیون بیمه سبز، که به تسهیل عبور و مرور کامیون‌های ترانزیتی در دیگر کشورها کمک می‌کند، از سوی بخش‌های مختلف به ویژه اتاق ایران پیگیری می‌شود. زمانی که بحث تعلیق ایران مطرح شد، علت اصلی به عدم پاسخ‌گویی و ناهماهنگی در دفتر بیمه سبز که در بیمه مرکزی مستقر بود، برمی‌گشت. پس از اینکه موضوع تعلیق ایران جدی شد، کمیسیون حمل ‌و نقل و لجستیک ایران و شورای گفت‌وگو وارد عمل شدند و موضوع را در دست بررسی قرار دادند.

فاطمه قنبرپور، نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل اتاق ایران گفت: در حال حاضر به دنبال راهکار و تعریف ساختار بانکی برای کاهش هزینه‌ها در حوزه پرداخت هزینه‌ها و صدور بیمه سبز هستیم. هر آنچه مرکز اصلی COB برای لغو تعلیق درخواست کرده را انجام دادیم و تنها موضوعی که باقی مانده است، افتتاح حساب در سیستم بانکی است.

وی پیشنهاد تشکیل کمیته بیمه سبز شامل نماینده بانک مرکزی، وزارت راه ‌و شهرسازی، کارنه‌تیر، کمیسیون حمل ‌و نقل اتاق ایران، کمیته ایرانی ICC و دفتر بیمه سبز در ایران را برای مذاکره مستقیم و هماهنگ با COB مطرح کرد.

در ادامه محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی ICC گفت: بیش از دو سال در جریان بیمه سبز هستم. مشکلی هم که پیش آمد به تحریم ارتباطی نداشت و ناشی از مدیریت ضعیف در داخل بود. ناهماهنگی داخلی، شرایط را سخت کرد و منجر به تعلیق ایران شد.

وی افزود: با توجه به اتفاقات روی داده، تنها مشکل کشور، چگونگی پرداخت‌هاست. در حال حاضر تحریم، مشکل ایجاد کرده و نمی‌توانیم به صورت بانکی وارد شویم.

خزاعی پیشنهاد داد: تیمی از کارشناسان به بلژیک سفر کنند و طبق هماهنگی صورت گرفته از نزدیک با مسئولان COB مذاکره کنند تا دلایل این سخت‌گیری را درک کرده و با هم به راهکار اجرایی و قابل پذیرش برسیم. هنگامی که موضوع پرداخت مطرح است، می‌توان با استناد به راهکارهای حقوقی وارد عمل شد. در چنین مواردی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های حقوقی در سطح بالا توصیه می‌شود. در نهایت، مشکلی که به وجود آمده است، باید به شکلی موثر حل شود.

وی درباره بیمه سفید، گفت: طراحی و اجرای بیمه سفید در چارچوب سازمان اکو است و اقدام خوبی به نظر می‌رسد؛ اما برای اجرایی شدن باید از سوی کلیه اعضای اکو پذیرفته شود که بسیار زمان‌بر بوده و بهتر است به صورت هم‌زمان مذاکرات را درباره بیمه سفید و سبز جلو ببریم.

رحیم افروزنده، مدیر کارنه‌تیر اتاق ایران هم مذاکرات رودررو با متولیان دفتر COB را مناسب ارزیابی کرد و گفت: می‌توان این پیشنهاد را هم مطرح کرد که در کشورهای همجوار نمایندگی از دفتر بیمه سبز ایران تأسیس کنیم و از این طریق پرداخت‌ها را با سهولت انجام دهیم.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، زمانی که ایران توسط کنوانسیون بیمه سبز تعلیق شد سه مشکل اصلی در این حوزه وجود داشت؛ اول نبود دفتر مستقل بیمه سبز، دوم نبود ارتباطات مستمر و هماهنگ و در نهایت عدم پرداخت‌های به موقع وجوه مربوط به بیمه. از طرفی طبق آنچه از طرف دفتر COB مورد تأکید قرار گرفت، لزوم غیردولتی بودن دفتر بیمه سبز در ایران بود؛ این مهم انجام و از طرفی پرداخت‌ها هم به‌روز شد؛ اما همچنان پرداخت‌ها از سیستم بانکی صورت نمی‌گیرد و به ادعای COB این موضوع باید اصلاح شود تا در صورت‌حساب‌های مرکز مشکل پیش نیاید. بنابراین خواسته اصلی از این به بعد باید پرداخت‌ها از دفتر کارت سبز و سیستم بانکی باشد.

در نهایت بعد از طرح مسائل بانکی و نقطه نظرات وزارت امور خارجه و راه ‌و شهرسازی مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، کمیسیون حمل ‌و نقل اتاق ایران، کارنه‌تیر، وزارت راه، کمیته ایرانی ICC و دفتر بیمه سبز در ایران، شکل بگیرد و در چارچوب آن سفری به بروکسل مقر COB به منظور پیگیری موضوع انجام شود.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=4893
  • نویسنده : روابط عمومی
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی
  • 62 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای با اخذ مجوز از OFAC می‌توان مشکل بیمه سبز را حل کرد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.