• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
18
کنوانسیون کارت سبز

بررسی عواقب ناشی از تعلیق ایران از کنوانسیون کارت سبز

  • کد خبر : 2745
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
بررسی عواقب ناشی از تعلیق ایران از کنوانسیون کارت سبز
عضو هیأت مدیره شرکت حمل و نقل بین المللی تهران رخش، با اشاره به عواقب ناشی از تعلیق ایران از کنوانسیون کارت سبز، گفت: در صورت تعلیق بیمه سبز ایران از سال ۲۰۲۴ کامیون های ایرانی می بایست بیمه سبز خود را از دیگر کشورها تهیه نمایند که این امر به نوبه خود مسائل و مشکلات عدیده ای را به بار می آورد

به گزارش ترابرنیوز، محمد علی سلیمانی با بیان ویژگی های بیمه سبز، گفت: بیمه کارت سبز در واقع یک بیمه شخص ثالث بین المللی است. بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه فقط خسارت هایی که در داخل مرزهای کشور اتفاق افتاده باشد، را پوشش می دهد. در صورتی که حمل کالا به خارج از کشور انجام گیرد، تهیه بیمه کارت سبز از ملزومات است.

وی تهیه کارت سبز برای وسایل نقلیه موتوری زمینی، به منظور تردد در مناطق جغرافیایی کشورهای عضو کنوانسیون کارت سبز، را از ملزومات دانست و افزود: سیستم بین المللی کارت سبز با هدف حمایت از زیاندیدگان و همچنین رانندگان در تصادفات رانندگی، بر اساس توصیه نامه شماره ۵ کمیته فرعی حمل و نقل جاده ای کمیسیون اقتصادی اروپا وابسته به سازمان ملل، در سال ۱۹۵۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

سلیمانی شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز را وجود قانون بیمه اجباری شخص ثالث T.P.L (Compulsory Third Party Liability، دانست و افزود: در حال حاضر تعداد ۴۸ کشور، عمدتاً کشورهای اروپایی، عضو سیستم کارت سبز می باشند که در بین آنها کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز دارای این عضویت هستند.

عضو هیأت مدیره شرکت حمل و نقل بین المللی تهران رخش، پیشینه ی عضویت ایران در کنوانسیون بیمه سبز را ۵ خرداد سال ۱۳۵۶ اعلام کرد و افزود: با تصویب قانون  الحاق سیستم بین المللی مسئولیت مدنی وسایل نقلیه موتوری زمینی، در مقابل شخص ثالث و آیین نامه اجرایی آن به این سیستم ملحق شد و طبق آیین نامه دفتر ایرانی عضو سیستم بین المللی کارت سبز در بیمه مرکزی ایران تحت عنوان اداره کارت سبز فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: خسارت های جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث بر اساس قوانین و مقررات کشور محل حادثه، تعیین و حداقل تعهدات قانونی کشورهای عضو، همه ساله توسط دفتر مرکزی کارت سبز، اعلام می شود. لازم به ذکر است حق بیمه کارت سبز نیز با توجه به نوع وسیله، مدت سفر و میزان تعهدات کشور یا کشورهای مقصد متغیر است.

سلیمانی با اشاره به تعلیق ایران از عضویت ایران از کنوانسیون کارت سبز، گفت: شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل به دلیل تبعات ناشی از تحریم در خصوص دریافت و پرداخت خسارات کامیون های تحت پوشش بیمه سبز جهانی از طریق شبکه های بانکی و همچنین مقررات بازدارنده اتحادیه اروپا (۲۲۷۱/۹۶) و مشکلات ارتباطی با بیمه مرکزی ایران، امکان استفاده از بیمه سبز برای بیمه مرکزی ایران از پایان سال میلادی ۲۰۲۳ به صورت تعلیق درآورد و همکاری های فی مابین با بیمه گر بین الملل، را دچار چالش ساخته است.

عضو هیأت مدیره شرکت حمل و نقل بین المللی تهران رخش، تهیه بیمه سبز از کشورهای دیگر را از پیامدهای این تعلیق دانست و افزود: در صورت تعلیق بیمه سبز ایران از سال ۲۰۲۴، کامیون های ایرانی می بایست بیمه سبز خود را از دیگر کشورها تهیه نمایند که این امر به نوبه خود مسائل و مشکلات عدیده ای را به بار می آورد. مهم ترین آنها حضور دلالان و هزینه هایی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم شرکتهای حمل مجبور به پرداخت آنها می شوند.

سلیمانی، آذربایجان و ترکیه را از جمله کشورهای همسایه که می توان از آنها بیمه را تهیه کرد نام برد و گفت: تنها کشورهایی که هم مرز کشور ایران هستند و از این بیمه استفاده می کنند، آذربایجان و ترکیه می باشد که در حال حاضر شاید بتوان از ترکیه بیمه خریداری نمود. در این رابطه مشکلات دیگری نیز بوجود خواهد آمد؛ زیرا آنها تمایل دارند کامیون های ترک وارد ناوگان حمل و نقل کشور شود و اگر هم که بپذیرند به صورت موقت خواهد بود. کارت سبز در هر کشوری صادر شود در آن کشور کارایی ندارد، پس در صورت استفاده از بیمه سبز ترکیه باید ۲ بیمه نامه تهیه شود که این هزینه اضافی در بردارد.

وی افزایش وابستگی کشور به ناوگان خارجی برای صادرات و واردات را از معضلات دیگر این تعلیق دانست و افزود: کامیون ها پس از طی مسیر داخلی می بایست بیمه نامه را در مرز خریداری کنند که این امر برای کامیون ها با پلاک ایرانی و خارجی امری ضروری است. چنانچه رانندگان قادر به تهیه بیمه سبز برای کامیون ها در مسیرهای ترانزیتی نشوند عملاً فعالیت ناوگان ایرانی به سرحد مرزهای کشور محدود می شود و وابستگی کشور به ناوگان خارجی برای کالاهای وارداتی و صادراتی به ویژه کالاهای اساسی کشور (دارو، مواد اولیه و مواد غذایی) به شدت افزایش می یابد.

عضو هیأت مدیره شرکت حمل و نقل بین المللی تهران رخش، مذاکره برای رفع تعلیق را از واجبات دانست و گفت: موضوع بیمه سبز برای صنعت حمل و نقل مسئله مهمی است. به جز ایران، آذربایجان و ترکیه، کشور دیگری عضو کنوانسیون نمی باشد. کشورهای دیگری نظیر ارمنستان در صف انتظار جهت عضویت در کنوانسیون هستند، زیرا عضو شدن کار بسیار سختی است. در خصوص تعلیق ایران در سیستم بیمه سبز، نیاز است با سازمان ملل رایزنی انجام گیرد.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=2745

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.