به گزارش روابط عمومی، احسان ملکزاده رئیس هیئت مدیره ، گران شدن کارنهتیر را فشاری مضاعف بر دوش صنعت حمل و نقل، دانست و گفت: افزایش بیش از دوبرابری قیمت کارنه تیر، شوک بزرگی برای شرکتها و رانندگان بود. بسیاری از فعالان این حوزه با حداقل توان مالی کار میکنند و چنین افزایش ناگهانی، ادامه فعالیت را برایشان دشوار کرده است. این موضوع فقط افزایش یک تعرفه نیست، بلکه فشاری تازه بر زندگی هزاران نفر در این صنعت حیاتی است.
ملکزاده با اشاره به این که تصمیم افزایش قیمت کارنه تیر، بدون هماهنگی با تشکلهای تخصصی و صنفی اعلام شده است، افزود: طبق قانون، اتاق بازرگانی موظف است پیش از هر تصمیمی که بر فعالیت صنفها اثر میگذارد، با انجمنهای مربوطه مشورت کند. اما متأسفانه در این مورد هیچ گفتوگویی با انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی صورت نگرفته است. چنین تصمیمی با مأموریت قانونی اتاق، یعنی حمایت از فعالان اقتصادی و تسهیل تجارت، در تضاد است.
ملک زاده افزود افزایش نرخ کارنه تیر را فشار نقدینگی مضاعف بر شرکتهای حمل و نقل دانست و گفت: شرکتها برای دریافت کارنه تیر باید مبالغی را بهعنوان سپرده نزد اتاق بازرگانی نگه دارند. وقتی نرخها بیش از دو برابر میشود، نیاز به نقدینگی هم افزایش مییابد. در حالیکه بسیاری از شرکتها برای هزینههای روزمره خود دچار مشکلاند، این تصمیم در واقع بخشی از سرمایهشان را در حسابها قفل میکند.
ملکزاده کارنه تیر را کلید عبور از مرزها، دانست و گفت: کارنه تیر فقط یک سند گمرکی نیست؛ کلید عبور کالا از مرزهاست. هر تصمیم غیرکارشناسی در این زمینه، مستقیماً بر جریان تجارت کشور اثر میگذارد. امروز بیش از هر زمان، به عقلانیت، گفتوگو و تصمیم منصفانه نیاز داریم تا صنعت حملونقل بینالمللی ایران بتواند مسیر خود را ادامه دهد.
وی با اشاره به افزایش ناگهانی نرخ کارنه تیر، آنهم بدون مشورت با انجمن، چالشی تازه برای صنعت حملونقل بینالمللی ایجاد کرده است، گفت: کارشناسان و فعالان این بخش خواستار بازنگری فوری در این تصمیم و شکلگیری سازوکار گفتوگوی واقعی میان اتاق بازرگانی و تشکلهای تخصصی هستند تا از فشار بیشتر بر فعالان اقتصادی جلوگیری شود.
ملکزاده با تأکید بر ضرورت بازنگری در این تصمیم گفت: اتاق بازرگانی باید صدای صنفها را بشنود. عدالت اقتصادی یعنی گفتوگو، نه تصمیمگیری پشت درهای بسته. بازنگری در این افزایش، اقدامی منصفانه و نشانهای از درک واقعیتهای میدانی است. فعالان حملونقل، چرخ تجارت زمینی کشور را میچرخانند و شایسته توجه بیشتری هستند.





















