• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
2
برنامه هفتم توسعه

برنامه هفتم توسعه ابلاغ شد/ دولت از امروز موظف به ایجاد ستاد ملی ترانزیت است

  • کد خبر : 3540
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۴۷
برنامه هفتم توسعه ابلاغ شد/ دولت از امروز موظف به ایجاد ستاد ملی ترانزیت است
سرانجام برنامه هفتم توسعه پس از تایید در مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد و قوه مجریه زین پس مکلف به اجرای آن است .

از جمله مهم ترین احکام این قانون ، ماده ۵۷ آن مبنی بر تشکیل «ستاد ملی ترانزیت» توسط دولت به ریاست رئیس جمهور است .

بر این اساس ، ستاد مذکور به ریاست رئیس جمهور (در غیاب وی معاون اول) و عضویت وزرای امور اقتصاد و داراریی ، صنعت ، معدن و تجارت ، کشور ، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، رئیس سازمان برنامه و بودجه و یک عضو ناظر از کمیسیون عمران (با انتخاب مجلس) تشکیل خواهد شد .

محل دبیرخانه این ستاد که محل کش و قوس فراوان در مراحل تصویب در دولت و مجلس بود سرانجام در وزارت راه مصوب شده و وزیر راه و شهرسازی به عنوان دبیر این ستاد انتخاب گشته است .

وظایف ستاد ملی ترانزیت در قانون برنامه هفتم توسعه به شرح زیر است :

۱ – سیاست گذاری و برنامه ریزی در تمامی امور مرتبط با حوزه گذر (ترانزیت) و آماد و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل از جمله حمل و نقل ، گمرکی ، بانکی ، بیمه ای و سوخت و تعیین مجوزهای الزامی مرتبط و ارائه مشوق ها و حمایت های جدید با رعایت قوانین .

۲ – تهیه و تصویب «سند برنامه ملی گذر (ترانزیت)» در راستای تحقق اهداف ذکر شده در صدر این ماده حداکثر ظرف یک سال از لازم الاجرا شدن این قانون . این سند مشتمل بر طراحی ابتکار عملهای چندجانبه منطقه ای و بین المللی و تعیین اولویت های توسعه دالان های گذری (کریدورهای ترانزیتی) با هدف گذاری کمّی حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله می باشد .

۳ – اصلاح فرایندهای گذر (ترانزیت) و آماد و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل (اقدامات نرم افزاری) شامل بازنگری در مقررات (در چهارچوب قوانین و مصوبات مراجع قانونی از جمله هیأت وزیران) و رویه های موجود ، حذف مجوزهای غیر ضروری و محدود نمودن زمان پاسخگویی دستگاه های مرتبط ، تعیین ضوابط سامانه اطلاع رسانی خدمات گذر (ترانزیت) در مورد ایجاد امکان رهگیری و تضمین موعد تقریبی تحویل کالا با هدف افزایش مطلوبیت دالان های گذری از ایران و تسریع در فرایندهای گذری (ترانزیتی)

۴ – تعیین شیوه مدیریت امور زیربنایی و فرایندی و همچنین هماهنگی میان سازمان ها و نهادهای مستقر در پایانه های مرزی هوایی ، دریایی ، ریلی و جاده ای ، هماهنگی بین پایانه های مرزی دو طرف مرز و هماهنگی با کشورهای مبدأ و مقصد کالای گذری (ترانزیتی)

همچنین وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول آماد و پشتیبانی (لجستیک) غیرنظامی در کشور تعیین گشته و دولت مکلف است نسبت به تعیین نحوه صدور مجوز فعالیت شرکت های ارائه دهنده این گونه خدمات و مراکز مربوط ، ضوابط و نحوه تقسیم کار دستگاه های اجرایی ، اقدام قانونی به عمل آورد

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=3540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.