به گزارش روابط عمومی به نقل از ترابرنیوز، وزارت حمل و نقل قزاقستان پیشنویس سندی را تهیه کرده است که اجازه میدهد تحویل کالا به کشور با تغییر اتصال یا بارگیری مجدد در مسیر برای یک سال دیگر ادامه یابد. این مجوز مانند قبل، شامل حملکنندگان از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) – روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و در واقع خود قزاقستان خواهد بود. این تسهیلات قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ معرفی شود.
طبق قوانین عمومی، تحویل بار به کشور (و نه فقط به قزاقستان) نمیتواند با بارگیری مجدد یا تغییر اتصال در مسیر انجام شود. استثناها شامل مواردی است که عملیات بارگیری با وسیله نقلیهای که همچنین در کشور حملکننده اصلی ثبت شده است، انجام میشود. با این حال، در سال ۲۰۲۲، با اعمال تحریمها علیه کامیونهای روسیه و بلاروس، فرآیند تحویل کالا از اتحادیه اروپا به قزاقستان پیچیدهتر شد. این اتفاق به این دلیل بود که بلاروس با محدودیتهای خود پاسخ داد و ورود کامیونهای اتحادیه اروپا به منطقه مرزی خود را ممنوع کرد، در حالی که مسیر از طریق این جمهوری یکی از اصلیترین مسیرها برای تأمین ارتباطات حمل و نقل بین آسیا و اروپا محسوب میشود.
بنابراین، از بهار ۲۰۲۲، حمل و نقل بار از طریق بلاروس بیشتر با استفاده از طرح تغییر اتصال/بارگیری مجدد انجام میشود: کامیونهای اتحادیه اروپا به ترمینالها و انبارهای مرزی وارد میشوند، جایی که بار یا تریلر را ترک میکنند و سپس برمیگردند. این بار یا تریلر سپس توسط وسیله نقلیه دیگری “برداشته” شده و به مقصد خود تحویل داده میشود. از پاییز ۲۰۲۲، مکانیزم مشابهی در مرز روسیه با کشورهای اتحادیه اروپا به اجرا درآمد.
در نتیجه، برخی از بارها به قزاقستان، در نقض قوانین، با تغییر اتصال/بارگیری مجدد در کشور ترانزیت تحویل داده شدند، به همین دلیل وسایل نقلیه ثبت شده در روسیه و بلاروس (و اغلب حملکنندگان روسی و بلاروسی که بار را از مرز میگیرند) توسط مقامات محلی بازداشت شدند. البته، در تابستان ۲۰۲۲، پس از رسیدن به توافقاتی با ادارات مربوطه روسیه و بلاروس، ممنوعیت تغییر اتصال/بارگیری مجدد به طور موقت برای حملکنندگان از EAEU تا پایان سال لغو شد. سپس این تسهیلات با برخی ویژگیها برای سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تمدید شد.
به این ترتیب، در حال حاضر، ممنوعیت تغییر اتصال/بارگیری مجدد در مورد حملکنندگان از EAEU در قزاقستان در حال اجرا نیست. این تسهیلات از ۱۰ فوریه به اجرا درآمده و تا پایان ۲۰۲۴ معتبر است و مشروط به وجود “مجوز” دریافتی توسط حملکننده اصلی است. اکنون، همانطور که از پیشنویس سند تهیه شده توسط وزارت حمل و نقل قزاقستان برمیآید، برنامهریزی شده است که این تسهیلات برای تمام سال ۲۰۲۵ تمدید شود.