رئیس هیأت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی در نشست صمیمانه با تشکلهای صنفی حمل و نقل بین المللی،که با حضور فرزانه صادق تشکیل شد، با بیان اینکه این مشکلات بینالمللی همچون مشکلات ایجاد شده در مرز بازرگان باید ریشه یابی شود، با طرح این سوال که چرا تفاهمنامهها بین کشورها به اجرا نمیرسد؟ گفت: تفاهمنامهها باید به گونهای تنظیم شوند که نتوان آن را دور زد و اجرا نکرد.
به گزارش روابط عمومی به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرفتحعلی زنوزی با تاکید بر اینکه امروز هزینه این مشکلاتِ بین کشورها را رانندگان و شرکتهای حمل و نقل پرداخت میکنند، توضیح داد: برای ترکیه مسیر جایگزین نداریم و به همین دلیل آنها با ما بازی میکنند و باید به دنبال مسیر جایگزین باشیم.
وی با بیان اینکه همسان سازی نرخ سوخت در مرز ترکمنستان باید انجام شود، گفت: قیمت گازوییل در ترکمنستان ارزان است و باید قیمت گازوییل در مرز دو کشور همسان سازی شود و با این اقدام مشکل با ترکمنستان حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه ستاد ملی ترانزیت باید فعالسازی شود، ادامه داد: مشکل اساسی دیگر ما با ترکیه انجام بازرسی کالا به صورت غیر استاندارد در خاک ترکیه است و بازرسیها تحت شرایط استاندارد بین المللی انجام نمیشود و بار مردم را ترکها از بین می برند.
رییس هیأت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی افزود: دارو را بدون استاندارد و به صورت غیراصولی بازرسی می کند در حالیکه در کشورمان با کمبود دارو مواجه هستیم در بازرسیها دارو را تخریب میکنند و این یک معضل است و مواد غذایی در بازرسیها هم آسیب میبیند.
بخشی دیگر از پیشنهادات مطرح شده توسط فعالان این عرصه شامل ایجاد پسکرانههای مرزی، تسهیل گری برای بارگیری در سایر کشورها، تسهیل گری در اخذ مجوزهای موجود از طریق عضویت در کنوانسیونهای بینالمللی و دیگر موارد بود.
لازم به ذکر است در این نشست، برخی از فعالان و شرکتها و انجمنهای حمل و نقل و تعدادی از رانندگان به بیان مشکلات و پیشنهادهای خود برای رفع مشکلات پرداختند. مجتمع صنفی حمل و نقل بین المللی از مذاکرات دیپلماتیک وزیر راه و شهرسازی ترکیه تقدیر کرد.