2

بیانیه پایانی دومین همایش ملی ترانزیت، ایران، دیپلماسی کریدوری

  • کد خبر : 4529
  • ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
بیانیه پایانی دومین همایش ملی ترانزیت، ایران، دیپلماسی کریدوری
به گزارش روابط عمومی به نقل از ترابرد ، «دومین همایش ملی ترانزیت/ ایران، دیپلماسی کریدوری» به پایان رسید. این رویداد با تأکید بر جایگاه استراتژیک ایران‌زمین به‌عنوان چهارراه بین‌المللیِ اتصال کریدورهای منطقه‌ای و جهانی، فرصتی ارزشمند برای بازاندیشی و ارائه راهکارهای عملی در جهت بهره‌برداری از این ظرفیت بی‌نظیر فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومی به نقل از ترابرد ، «دومین همایش ملی ترانزیت/ ایران، دیپلماسی کریدوری» به پایان رسید. این رویداد با تأکید بر جایگاه استراتژیک ایران‌زمین به‌عنوان چهارراه بین‌المللیِ اتصال کریدورهای منطقه‌ای و جهانی، فرصتی ارزشمند برای بازاندیشی و ارائه راهکارهای عملی در جهت بهره‌برداری از این ظرفیت بی‌نظیر فراهم آورد.

  1. تفكيك وزارت راه و ترابرى با ایجاد وزارتخانه‌ای مستقل :
    با توجه به اهمیت حیاتی حمل‌ونقل در توسعه و تقویت گذرگاه‌های بین‌المللی،تأسیس وزارتخانه‌ای تخصصی ضروری است تا تمامی برنامه‌ها وسیاست‌گذاری‌ها در این حوزه، با تمرکز و انسجامِ بیشتری دنبال شود و زمینه بهره‌داری حداکثری از پتانسیل اقتصادی حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت و همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌های آن، به مدد ایجاد نهادی توانمند در این حوزه، فراهم آید.
  2. تسریع در آغاز به کار ستاد ملی ترانزیت با اختیارات ویژه:
    برای تحقق اهداف استراتژیک ترانزیتی ، این ستاد باید به سرعت فعال شده وبا اختیارات لازم
    به هماهنگی و نظارت بر تمامی امور مرتبط با کریدورهای بین‌المللی بپردازد.
  3. فعال‌سازی دیپلماسی حمل و نقل بین‌المللی:
    وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشورهای همسایه شایسته است به‌طور تخصصی بر گذرگاه‌های بین‌المللی تمرکز کنند و اقدامات عملیاتی و حمايتهاى حقوقى درجهت تقویت تعاملاتِ بین‌المللی را در دستور کار قرار دهند.
  4. ارزیابی مستمر شاخص‌های لجستیکی:
    با شناسایی و رفع موانع لجستیکی موجود، ارتقای شاخص‌های لجستیکی کشور به یکی از اهدافِ کلیدی سیاست‌گذاری تبدیل شود.
  5. یکپارچه‌سازی سامانه‌های متعدد و موازی:
    سامانه‌های گوناگون که در مسیر ترانزیت مانع ایجاد می‌کنند، باید به یک سیستم یکپارچه و تسهیل‌گر، تبدیل شوند تا کارآمدی مسیرهای حمل‌ونقل افزایش یابد.
  6. تمرکز بر ظرفیت‌های ناوگان ملی:
    با سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و حمایت ازمالکیت شرکت‌های توانمندِ بين المللى در مسیرهای ترانزیتی، استفاده از ناوگان ملی باید در اولویت قرار بگیرد.
  7. تقویت نقش بخش‌خصوصی در عرصه تصمیم‌سازی برای این حوزه:
    حضور و مشارکت مستمر بخش خصوصی در فرآیند تصمیم‌گیری وتصمیم‌سازی های حوزه‌ی
    حمل و نقل بین المللی، تضمین‌کننده پویایی و بهره‌وری در حوزه ترانزیت خواهد بود.
  8. ضرورت تغییر نگاه دولت در حوزه حمل‌ونقل:
    بسیار ضروری است که نگاه سیاست‌گذاری به حوزه حمل‌ونقل از رویکردهای صرفاً امنیتی به نگرشی اقتصادی و مبتنی بر حمایت از توسعه ملی تغییر یابد. تمرکز بر ظرفیت‌های عظیم اقتصادیِ این بخش می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات سازنده‌تر و بهره‌گیری شایسته‌تر از مزیت‌های جغرافیاییِ کشور به نفع اقتصاد آن شود، بی‌آنکه از اهمیت ابعاد امنیتی و راهبردی آن غافل شویم.
  9. الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی و تطبیق اسناد گمرکی با استانداردهای جهانی:
    ضروری است تا اسناد حمل‌ونقل و تشریفات گمرکی کشور با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین،
    به‌روز رسانی و دیجیتال‌سازی شده و فرآیندهای مرتبط با آنها در راستای هم‌سویی با استانداردهای بین‌المللی ، كاهش مداخلات انسانى و افزايش بهره ورى ارتقا یابد.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=4529
  • ارسال توسط :
  • منبع : ترابرد
  • 58 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بیانیه پایانی دومین همایش ملی ترانزیت، ایران، دیپلماسی کریدوری بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.