• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5
بهنام فرامرزیان دبیر کل انجمن :

همگرایی و همسو شدن تنها راه حل پیشرفت و تعالی صنف خواهد بود

  • کد خبر : 3405
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
همگرایی و همسو شدن تنها راه حل پیشرفت و تعالی صنف خواهد بود
بهنام فرامرزیان در مصاحبه های قبلی خود و در مراسم معارفه عنوان کرد تلاش دانش محور و داشتن اختیارات کامل اداری و اجرایی می تواند مهمترین پیش نیاز جهت ارتقاء سطح مسئولیت و فعالیت درون و برون سازمانی در انجمن ایران به حساب آید. دبیر کل انجمن ایران در گفتگویی به بیان عملکرد سه هفته اخیر خود پس از انتصاب به این سمت و برنامه های آتی خود پرداخت. شما را به خواندن مشروح این مصاحبه دعوت می کنیم.

  • آقای فرامرزیان پس از انتصاب الویت برنامه های خود را چگونه ترسیم کرده اید؟

گذر از یک رویه جاری به یک رویه جدید معمولا با چالش های زیادی همراه است . همانطور که قبلا هم گفته ام کارهای بسیاری در انجمن ایران از دوران هئیت مدیره های قبلی تا به امروز در هیئت مدیره فعلی انجام گرفته است . دست آوردها بیشتر حول محور تفکرات هیئت مدیره های وقت صورت گرفته و مشارکت صنفی و اعضا کم رنگ بوده اما در هرحال اقدامات قبلی صورت گرفته قابل ستایش است و این موضوع در مورد هیئت مدیره فعلی هم صدق می کند. بدیهی است در پروسه سروسامان دادن برنامه های کوتاه مدت و میان مدت، به موازات طراحی برنامه های بلند مدت را هم در دستور کار قرار داده ایم.

  • ممکن است در خصوص این برنامه ها بیشتر توضیح دهید؟

بله حتما. در برنامه های کوتاه مدت تلاش برای بروزرسانی و چابک سازی فرآیندهای درون سازمانی خواهیم کرد. نظر به اینکه رویه های اداری و مدیریتی موجود تحت سیستم های تعریف شده در حال پاسخگویی به نیازهای اعضا می باشد اما ارتباطات درون بخش ضعیف ، وظایف اجرایی پرسنل جزیره ای و از توانمندی و مشارکت پرسنل در توسعه روند فعالیت بطور بهینه استفاده نشده است. وظایف پرسنل بیشتر مشکل ابزاری بوده تا کارشناسی و روحیه پروری، تشویق ، تنبیه و ارتقاء و درجه بندی شغلی در قالب چارت سازمانی مدون وجود ندارد. هر چند سیستم اتوماسیون اسماً وجود دارد ولی عملاً کارها کاغذ محور و سنتی صورت می پذیرد. به همین منظور این اولین حوزه ای است که ما به آن ورود خواهیم کرد.

 حوزه  بعدی،  بازنگری کلی در فرآیند سیستم های فن آوری و اطلاعات (IT) انجمن می باشد. در حال حاضر سیستم اتوماسیون مدون، چابک، موثر که اطلاعات و آمار فعالیت هر بخش را به شکل استاندارد ارائه دهد در انجمن وجود ندارد. برخی از مسئولیت های مهم درون سازمانی که می بایست در اختیار بدنه و دبیرخانه (دبیرکل و پرسنل تحت پوشش) باشد توسط مسئول IT اداره می شود و حتی به جای مسئول به اعضا پاسخگو و خدمات ارائه می دهد که طبیعتاً این رویه مورد تایید هیچ سیستم مدیریتی نیست و نخواهد بود و تبعات منفی و ریسک های مدیریتی متعددی را نیز در پی خواهد داشت. حفظ امنیت اطلاعات ، دسترسی ها، پشتیبانی که سازنده و تحت پروتکل های استاندارد شده ایزو ( ISO) باشد کلا وجود ندارد که این مسئله می تواند مشکلات عدیده ای در ارائه خدمات و شفاف سازی ایجاد کند. بدیهی است این امر منحصر به این دوره هیئت مدیره نبوده و طبق نظرخواهی های صورت گرفته از گذشته تاکنون نیز وجود داشته است. لازم به ذکر است که کار بنده نقد مسائل گذشته نیست بلکه اعلام وضعیت موجود است و ضروریست کارهایی با قید فوریت در کوتاه مدت انجام شود و نتایج حاصل به نفع صنف و اعضاء رقم بخورد.

  • روابط دبیرکل و دبیرخانه  با هیئت مدیره را چگونه توصیف میکنید؟

سوال بسیار مهمی است. یکی از پیش شرطهای بنده برای پذیرفتن سمت دبیرکل انجمن برخورداری از اختیارات کامل برای هدایت و انجام وظایف محوله بوده است. به نظر بنده برای داشتن انجمن پویا و پیشرو    ضروریست کلیه وظایف اداری و اجرایی به دبیرکل تفویض شد. و وی موظف می باشد  ضمن اجرای دستورالعمل های صادره از سوی هیئت مدیره و مجمع عمومی مسئولیت کلیه پرسنل تحت پوشش را نیز به عهده گیرد.

  • اولویت کوتاه مدت شما در برنامه درون سازمانی چیست؟

دعوت به همکاری سایر اعضا در ارتقاء سطح فعالیت های بخش های تخصصی ، نظم دادن به ارائه خدمات به ویژه در توزیع دوزوله ها. در حال حاضر رویه موجود نه پیش نیاز سازمان محترم راهداری می باشد و نه در مقررات دوزوله قید شده است. لذا سیستم توزیع دوزوله بایستی هر چه سریعتر اصلاح شود تا هم سطح کیفیت خدمات خود را به اعضا بالا ببریم و همچین بتوانیم اطلاعات آنلاین و دقیق را به سازمان راهداری به صورت وب سرویس ارائه دهیم. به همین منظور در هفته جاری ملاقاتی را با سازمان راهداری داریم که مختص مذاکره و تصمیم گیری پیرامون همین موضوع می باشد. مسئولیت صدور دوزوله به عهده دبیرکل و مسئول بخش مربوطه خواهد بود و آنها مسئول پاسخگویی به هرگونه انتقادات و ابهامات خواهند بود. این شیوه باعث جلوگیری از گزافه گویی برخی افراد که در داخل و خارج از انجمن به دنبال آلوده کردن فضای همکاری می باشند خواهد شد. امیدوارم طی هفته آینده نیز در خصوص ساز و کار شرایط بحران و زمانهایی که با کمبود دوزوله مواجه هستیم با کارشناسان بخش ها و با دعوت از صاحب نظران صنف به کاهش حداکثری ریسک های مربوطه بپردازیم.

  • لطفا در مورد الویت کوتاه مدت در برنامه برون سازمانی هم توضیح دهید.

ادامه روند و توسعه همکاریها با مجموعه وزارت راه و شهرسازی به ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ،گمرک و کلیه سازمان ها و نهادهای متولی و مربوطه و درسطح بخش خصوصی همکاری نزدیک با سایر انجمن های حمل ونقلی، اتاق بازرگانی ایران و همچنین انجمن های حمل و نقل همتای خارجی و سازمان ایرو در دستور کار قراردارد.        

  • برنامه های میان مدت شما به چه صورت است؟

-به دنبال روان سازی وتسهیل رویه های صدور روادید رانندگان حرفه ای هستیم. ساز و کار  فعلی دعوت نامه رانندگان مطلوب نیست و ممکن است مشکلاتی را برای شرکت ها ایجاد کند بایستی به دنبال دیگر روش های جایگزین و قابل قبول باشیم . سعی خواهیم کرد از طرق مختلف درباره این موضوع رایزنی کنیم.

-به نظر من درخصوص بیمه سبز درسال ۲۰۲۴ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. نتایج مذاکرات صورت گرفته با COB هنوز از سوی بیمه مرکزی منعکس نشده است. انجمن اعلام آمادگی کرده است که در ترکیب هیئت اعزامی  در نشست ماه ژوئن می تواند حضور داشته باشد  ولی بازخوردی  تاکنون  به این پیشنهاد دریافت نکرده ایم. انجمن ایران از نظر تخصصی این امکان را دارد به عنوان طرف بخش خصوصی بیمه مرکزی به COB معرفی شود.

– بازنگری اساسنامه انجمن و تدوین آیین نامه های اجرایی از الزامات است که به زودی با بازنگری اساسنامه و طرح مجموعه ای از سوالات نظر اعضا را در خصوص تغییر اساسنامه پیگیری خواهیم کرد.

– عضویت در سازمان های بین المللی و توسعه برنامه های آموزشی با معرفی دوره های جدید می تواند جایگاه انجمن را در سطح ملی و بین المللی در میان مدت و بلند مدت بهبود بخشد. همچنین در حال برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی فنی و تخصصی حمل ونقلی و ترانزیت برای شرکت ها و موسسات حمل ونقل خارجی هستیم .

یقیناً برنامه های پیش رو به شکلی خواهد بود که اعضا تمایل بیشتری به همکاری با انجمن را داشته باشند و این عمل باعث خواهد شد تا حتی شرکت هایی که به دلایل مختلف حق عضویت خود را پرداخت نکرده اند دوباره به جمع خانواده بزرگ انجمن بپیوندند و این آشتی و همدلی به شکل ارزنده فراهم شود.

-استفاده از دانش و اعتبار بزرگان صنف یک پویش و بلوغیت صنفی است و بنده وظیفه خود می دانم که لازم است از این ذخایر به طور ایده آل استفاده شود. لذا در نظر داریم کمیسیون خبرگان و پیشکسوتان را تشکیل دهیم که به صورت “اتاق فکر انجمن” از تجربه آنان در سیاست گذاریهای بلندمدت و همچنین شکل دادن به مدیران و  فرهیختگان جوان صنف جهت پیشبرد اهداف عالیه استفاده شود.

-یکی دیگر از کارهای مهمی که امیدوارم بتوانم انجام دهم ، یکپارچه کردن انجمن ، ترمینال وایران حامی است و به نظرم همه متوجه شده اند که همگرایی و همسو شدن تنها راه حل پیشرفت و تعالی صنف خواهد بود و ضروریست دکترین جدیدی را برای آن ایجاد سازیم.

  • آیا برنامه های خاصی را برای بسط و توسعه فعالیت ها در نظر دارید؟

ایجاد بسترهای توسعه بدون منابع مالی مانند آب در هونگ زدن است و تغذیه و پوشش های مالی به اشکال مختلف ، تشکیل کنسرسیوم سرمایه گذاری تحت تعاریف و اساسنامه خاص که در زمان دیگری اطلاع رسانی خواهد شد، می تواند اعضا انجمن را در رقابت بازار جهانی حفظ و حمایت کند. اراده صنف، اراده انجمن است و اراده انجمن می بایست اراده صنف نیز باشد.

  • روابط شما با هیئت مدیره چگونه است؟

ما که در ابتدای کار هستیم. رعایت وظایف در چارچوب قانون و دستورالعمل های مصوب بدون شک روابط را در بالاترین سطح قرار خواهد داد. جایگاه ها و شاخص ها اگر به درستی تعریف شوند و چنانچه به دنبال تحولات اداری و مدیریتی استاندارد و حاصل پذیر باشیم لازم است نگاه ها را عوض کنیم و خارج از هر تعصب شخصی و با وحدت رویه متکی به خرد جمعی انجام وظیفه کنیم.

  • نظر شما در مورد انتخابات زود هنگام انجمن چیست؟

در این مورد نظر خاصی ندارم ولی یک چیزی را می دانم که انتخابات زودهنگام به نوعی تاییدی است بر اشتباهات فردی و جمعی و همینطور رد صلاحیت به خرد جمعی رای دهندگان در صورتیکه چنین چیزی لازم نیست که اتفاق بیافتد. بایستی نتیجه عملکرد را در پایان دوره ارزیابی کنیم به نظر من اینها تنش ساز است و فایده ای برای صنف نخواهد داشت.

  • در مورد مجمع عمومی پیش رو چه نظری دارید؟

 اگر مجمع عمومی انجمن ایران همانند سایر مجامع عمومی از شیوه استاندارد پیروی کند و درآن گزارشات بخش های مختلف درون سازمانی قرائت و دست آوردها و برنامه های پیش رو مورد تایید و مصوب شود این چیزی است که مورد انتظار است ولی مهمتر این است که حتما حضور پر رنگ داشته باشند  تقاضا دارم اعضا  این سنت اشتباه را بشکنند و با اکثریت کامل در مجمع شرکت و در خصوص آینده صنف نقش پذیر باشند. اجازه بدهید در فضایی مملو از همکاری و انرژی مثبت مطالب از سوی اعضا گفته و شنیده شود و آنجه به نفع فعالان حوزه حمل ونقل بین المللی کشور می باشد رقم بخورد . پس انتظار هم حضور حداکثری است.

  • چه انتظاراتی از صنف دارید؟

این سوال را باید برعکس بپرسید، که صنف چه انتظاراتی از دبیرکل انجمن خود دارد. من اگر این پست را پذیرفتم صرفا  به خاطر حمایت و پشتیبانی اعضا بوده و البته این شامل لطف واظهارنظر مثبت تک تک اعضای محترم هیئت مدیره بوده و از دعوت به همکاریشان بسیار خرسند و سپاسگزارم. ولی حالا اگر بخواهم سوال شما را پاسخ دهم ، انتظار من این است با ما همکاری داشته باشید تا بتوانیم وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهیم . درب دفتر بنده به روی همه باز است . مدیران و پرسنل شرکت های حمل ونقل می توانند با بنده و سایر همکارانم حضوری و تلفنی تماس بگیرند . شماره موبایل بنده و خانم صفا به صورت هات لاین همیشه در دسترس اعضا از جمله رانندگان محترم می باشد.

  • در پایان اگر صحبتی هست بفرمایید.

من از روابط عمومی انجمن سپاسگزارم برای این ایده و اینکه به نوعی سعی دارند عملکرد بنده را طی این سه هفته به اطلاع اعضا برسانند. من امیدوارم در نشست بعدی که بعد از تحقق برنامه کوتاه مدت باشد از نتایج حاصله اعضا انجمن را آگاه سازم.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=3405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. بنام خدا
    اظهارات دبیرکل محترم و سرکار خانم صفا که از مدیران شاخص صنف میباشند امیدی تازه به صنف دمیده
    با شناختی که از جناب فرامرزیان داریم به تغییرات عمده و مثبت و حرکاتی سازنده در صنف امیدوارشدیم
    با درایتی که از ایشان سراغ داریم قطعا با همکاری پیشکسوتان و فرهیختگان و جوانان در کنار هم به آینده انجمن امیدوار شدم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.