• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
8
انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران

تشریح عملکرد یکساله انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران 

  • کد خبر : 2834
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
تشریح عملکرد یکساله انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران 
هرچند یکسال را نمی توان برای طراحی و برنامه ریزی و اجرا زمان کافی و مناسب دانست ، با این حال دستاوردهای انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران کم نبوده است. اما شاید مهمتر از دستاوردهای انجمن ، تغییر رویکرد و تعامل با ادارات و سازمان ها بوده که میتواند زمینه ساز توفیق در آینده باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن، قربان جعفرزادگان با اشاره به موج اعتراضات نسبت به سلامت انتخابات انجمن، گفت: به دلیل اعتراضاتی که در زمان انتخابات انجمن صورت گرفته بود فعالیت این دوره با ۲ ماه تأخیر، شروع شد. با توجه به وجود اعتراضات در زمینه ی سلامت انتخابات، علی حسین رعیتی فرد ، معاون روابط کار وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی که مسوول نظارت بر تشکل های  صنفی است، شخصاً به این مسأله ورود کرد و بعد از بررسی های فراوان، سلامت انتخابات تأیید و هیأت مدیره‌ی جدید در تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۱، به روی کار آمد.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، گفت: در اساسنامه‌ی انجمن ذکر شده، مجری برگزاری انتخابات، هیأت مدیره مستقر، می باشد و همچنین در اساسنامه به صراحت عنوان شده است که برای انتخابات، می بایست چه تعداد اعضا (در حال حاضر انجمن نزدیک ۶۵۰ عضو دارد) یا نماینده‌ی قانونی آنها (دارا بودن وکالت نامه رسمی و یا معرفی نامه به نیابت از مدیر یا عضو الزامی است) ، در انتخابات شرکت کنند. معترضین با این شائبه، که افرادی که به عنوان نماینده‌ی اعضا در انتخابات شرکت کرده بودند، صاحب رای نبودند، باعث از بین بردن سه ماهه‌ی طلایی این دوره انجمن شدند.

جعفرزادگان، قطعی سامانه را یکی از چالش های بزرگ شروع به کار این دوره ی انجمن عنوان کرد و افزود: سایت انجمن توسط فرد یا گروه نامشخص، از دسترس خارج شده بود و علیرغم پیگیری های فراوان پلیس فتا موفق به شناسایی فرد یا افراد متخلف نشد. هنگام از دسترس خارج شدن سامانه، امکان درج گزارش کامل از برگ ترددها، ویزاهای صادر شده، گزارش امور مالی و … وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: این دوره‌ی انجمن، تا نوروز ۱۴۰۱، تحت فشارهای زیادی هم از طرف اعضا و هم ارگان های دولتی قرار گرفت. با توجه به قطعی سامانه و از بین رفتن اتوماسیون، تمام اطلاعات به صورت دستی ثبت می شد که با همکاری و تلاش های شبانه روزی بخش های مختلف در انجمن ، توانستیم تا اسفند ماه ۱۴۰۱، سامانه را بروز رسانی کنیم.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، رویکرد انجمن در این دوره‌ی هیأت مدیره را تعاملی عنوان کرد و افزود: در جلسات هیأت مدیره تصمیم بر آن شد که برخلاف ادوار گذشته‌ی انجمن، که نگاه بعضا از بالا به پایین و تقابلی بود، تعامل بین ادارات و سازمان ها، داشته باشیم و تاکنون بعد از گذشت یکسال، این تعاملات با گمرک، سازمان راهداری، وزارت امور خارجه و … به نحو احسنت به خوبی محقق شده است.

جعفرزادگان توجه به مقوله ی آموزش را از دیگر اهداف انجمن دانست و گفت: یکی از اساسی ترین و مهمترین اقدامات صورت گرفته در این دوره ی انجمن، آموزش تخصصی به نیروهای شرکت های حمل و نقل بین المللی است. در سالیان متمادی، انجمن ایران تنها متولی برگزاری دوره های آموزش تخصصی فیاتا در ایران بوده که متأسفانه در دوره‌ی قبل، به دلیل نامعلوم، تشکل موازی با انجمن توانست مجوز آموزش و برگزاری دوره های فیاتا را اخذ نماید. بعد از پیگیری های فراوان توسط اعضای هیأت مدیره و راهنمایی های رییس هیأت مدیره سابق انجمن، جواد سمساریلر، توانستیم مجوز برگزاری مجدد دوره ها و صدور گواهی از فیاتا را دریافت کنیم.

وی به کارگیری اساتید متبحر در دوره های آموزشی را حائز اهمیت دانست و افزود: دوره های آموزشی فیاتا به صورت مستمر در حال برگزاری است و فعالان حوزه ی حمل و نقل در صف انتظار برای شرکت در دوره ها می باشند و در حال حاضر این کلاس ها همه روزه در انجمن ایران، درحال برگزاری است.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، تعداد دانشجویان در حال تحصیل را نزدیک به ۲۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: ما به دنبال گسترش فضای آموزشی برای افزایش تعداد دانشجویان هستیم؛ چرا که در حال حاضر با محدودیت فضای آموزشی مواجه ایم. امید است با همراهی سازمان های متولی بتوانیم آموزش را از نظر کیفی و کمی ارتقاء دهیم.

جعفرزادگان ضمن اشاره به پذیرش دانشجو از کل کشور برای شرکت در دوره های فیاتا، اظهار داشت: انجمن این امکان را فراهم کرده که از کل کشور، دانشجو پذیرش کند و یا اینکه در صورت به حدنصاب رسیدن دانشجویان، اساتید به شهرها و استان های مختلف، اعزام شوند. تمام تلاش حوزه ی آموزش در انجمن، بالا بردن کیفیت مطالب در آموزش های حضوری است زیرا فعلا بستر آموزش مجازی مناسب نیست ، اما شورای آموزش در حال بررسی برای آموزش مجازی با حفظ کیفیت های استاندارد هست که امیدوارم برای سهولت متقاضیان شهرستان ها این اتفاق به زودی رخ دهد.

وی ساماندهی ویزای حمل و نقل رانندگان را از دیگر اقدامات یکساله انجمن، دانست و گفت: در دوره‌ی جدید هیأت مدیره رویه ی درخواست صدور ویزا با رعایت ضوابط بیشتری در حال انجام است که در قالب سه بخشنامه به همکاران، اعلام شد. همکاران ما در بخش صدور ویزا در انجمن، بدون در نظر گرفتن هیچ پارامتر جانبی (مانند قدمت شرکت، میزان حجم بار جابه‌جا شده، رانت و …) درخواست ها را به نوبت قرار می دهند. با تلاش شبانه روزی همکاران، سیستم جامع برای درخواست ویزا، طراحی و تا هفته‌ی آینده به بهره برداری خواهد رسید. با این سامانه علاوه بر حذف ثبت دستی درخواست، سرعت و دقت در نوبت دهی نیز افزایش خواهد یافت.

جعفرزادگان، ساماندهی ویزای رانندگان را به منظور برقراری عدالت بین آنها، عنوان کرد و گفت: اقدام برای صدور ویزا چه از لحاظ کاری و چه از لحاظ مادی، منافعی برای انجمن ندارد. با توجه به مواجه با معضلات پیشروی رانندگان و شرکت های حمل و نقل بین المللی، به منظور جلوگیری از بازار سیاه برای دریافت نوبت اخذ ویزا از سفارت ها، انجمن ساز و کاری را اتخاذ کرد تا این معضل به صورت عادلانه حل و فصل شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، تحریم ها و مناسبات سیاسی را عامل عدم صدور ویزا توسط بیشتر سفارتخانه ها دانست وافزود: یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه‌ی حمل و نقل بین المللی، عدم صدور ویزا توسط سفارتخانه های حوزه شنگن است ، به طور مثال هم اکنون کشور ایتالیا تنها کشوری است که  ماهانه ۸۰ ویزا به رانندگان ایرانی می دهد. ما در انجمن با همکاری سازمان راهداری و وزارت امور خارجه، جلسات متعددی با برخی از سفارت ها و سفرای کشورهای اروپایی، به منظور تسهیل صدور ویزای شنگن برای رانندگان بین المللی برگزارکردیم و امیدواریم به زودی شاهد صدور ویزای از سایر کشورها باشیم تا تقاضا در این بخش کاهش یابد.

جعفرزادگان، درخواست صدور ویزا توسط انجمن را شفاف، عنوان کرد و افزود: از شروع به کار این دوره ی انجمن تاکنون، تعداد ۸۶۰ فقره ویزا برای رانندگان صادر شده است. با توجه به محدودیت سفارتخانه ها برای صدور ویزای ایرانیان و تعدد درخواست های موجود، ممکن است اکنون صدور ویزا برای متقاضیان بیش از یکسال طول بکشد.

جعفرزادگان با اشاره به فعالیت های ستاد اربعین در انجمن، گفت: طی فراخوانی، از رانندگانی که تمایل داشتند تا در کار خداپسندانه ارسال اقلام به نجف اشرف شرکت کنند، دعوت به همکاری شد. در این راستا  17 دستگاه کامیون از ماشین های شرکت های عضو انجمن حمل و نقل بین المللی ایران برای ارسال و انتقال اقلام مورد نیاز ستاد اربعین به صورت رایگان، اعلام آمادگی کرده  و به نجف اشرف و کربلا ی معلا اعزام شده اند و با تصمیم هیأت مدیره به منظور قدردانی و همچنین فرهنگ سازی برای حضور در کار خیر، برای این رانندگان تسهیلات صدور ویزا، در نظر گرفته شد و مقرر شد اگر این رانندگان در نوبت ویزا اروپا قرار دارند ، نوبت آنها را چند ماه جلوتر بی اندازیم .

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ایران درباره ساماندهی صدور دوزوله ، نیز گفت: انجمن، تنها تشکل ۵۰ ساله ای است که مسئولیت توزیع دوزوله ، از ابتدا بر عهده ی آن، بوده است. در دوره های گذشته به دلیل عدم وجود سامانه ، ثبت درخواست دوزوله به صورت دستی انجام می شد که با همت و تلاش شبانه روزی آقای پدرام امیری عضو هیأت مدیره،  بخش جاده ای و IT  انجمن، صدور دوزوله به صورت عادلانه، از طریق سامانه ای که طراحی شده ، انجام می شود ، که علاوه بر سرعت عمل بالاتر، نظارت لحظه ای سازمان راهداری نیز در این طرح وجود دارد.

وی کسب رتبه‌ی اول صدور دوزوله را از دستاوردهای یکساله انجمن دانست و گفت: با همت و تلاش شبانه روزی همکاران، انجمن موفق به کسب رتبه‌ی نخست در زمینه صدور دوزوله شده و از طرف سازمان راهداری مورد تشویق، قرار گرفته است.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ایران طراحی سامانه جامع را عامل تخصیص عادلانه دوزوله ، دانست و افزود: سامانه جامع دوزوله مدتی است که به صورت آزمایشی رونمایی شده و این باعث تخصیص عادلانه دوزوله  یا همان مجوزهای تردد در خاک کشورهای دیگر، شده است. یکی از مزایای این سامانه، اطلاع از موجودی لحظه ای دوزوله برای کشور هدف است. به طور مثال شرکت حمل و نقلی که ، متقاضی دوزوله های کشور اسلونی است، به کمک این سامانه علاوه بر اطلاع از تعداد دوزوله موجود توسط سازمان راهداری و متقاضی، امکان ثبت درخواست به صورت الکترونیکی نیز فراهم است.

جعفرزادگان با اشاره به لزوم بازگشت دوزوله استفاده نشده، اظهار داشت: قبل از بهره برداری از سامانه جامع، شرکت ها دوزوله های استفاده نشده را نزد خود نگاه می داشتند و برگشت نمی دادند که بر طبق بخشنامه‌ی ابلاغ شده به شرکت ها ، در صورتی که شرکت از دوزوله صادر شده، که اعتبار آن دو ماه و یک روز می باشد، استفاده نکند، ملزم به برگشت آن و تسویه حساب می باشد. در غیر این صورت، شرکت متخلف، جریمه می شود.

وی احیای دبیرخانه مشترک به منظور احصای مشکلات را از دیگر اقدامات این دوره دانست و افزود: به منظور انعکاس مشکلات و چالش های حوزه‌ی حمل و نقلی به سازمان های متولی، نیازمند ساماندهی صدای واحد از صنف حمل و نقل بودیم. احیای مجدد دبیرخانه مشترک یکی از مهمترین اقدامات این دوره‌ی انجمن بود. اولین دبیرخانه‌ی مشترک را آقای یونس جاوید آغاسی بنا نهادند، ولی در هیأت مدیره قبلی، این موضوع مسکوت ماند.

جعفرزادگان ضمن اشاره به برگزاری نشست های متعدد دبیرخانه مشترک، گفت: اعضای دبیرخانه مشترک، متشکل از ۸ انجمن، خراسان، سیستان و بلوچستان، انجمن ایران، شمال غرب کشور، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن آذربایجان غربی ، گلستان و انجمن اردبیل، است. اولین نشست دبیرخانه در اسفند ماه ۱۴۰۱ در مشهد، سپس در تهران، تبریز، ارومیه و پنجمین نشست در ابتدای آذرماه به میزبانی اردبیل، انجام خواهد شد.

وی بازدید از گمرکات کشور و ارائه نظرات کارشناسی را یکی از دستاورد مهم  احیای دبیرخانه مشترک، دانست و گفت: اولین دستاوردی که از این نشست ها به دست آمد، بازدید ۸ ساعته از گمرک بازرگان، به منظور شناسایی و ارائه گزارش به مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت ، به منظور احصاء مشکلات، بود. 

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ایران افزود: در طی بازدید از گمرک بازرگان با حضور آقایان راستی، بهرامی و ابراهیمی، مشکلات از نزدیک بررسی شد و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات موجود بر طبق قانون، به سازمان راهداری، گمرک ایران، وزارت کشور و همچنین استانداری آذربایجان غربی اعلام، تا بتوانند تصمیماتی برای حل معضلات این گمرک مرزی، اخذ کنند.

جعفرزادگان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با انجمن کشتیرانی ایران، گفت: در نشست مشترکی که دبیرخانه مشترک با انجمن کشتیرانی ایران، تشکیل شد، تفاهم نامه ای به منظور همکاری بیشتر با آن انجمن، به امضا رسید. طبق برنامه‌ریزی های انجام شده اولین جلسه‌ی کمیسیون های تخصصی در بخش کانتینری و حقوقی، متشکل از کارشناسان حمل و نقل ایران و انجمن کشتیرانی برگزار می شود. یکی از موضوعات مشترک، حق توقف کانتینرها است که تغییر در حق توقف کانتینرها، است که می بایست در کمیسیون مشترک بررسی شود.  

وی خارج کردن شرکت های حمل و نقل از بند ۲ ب را یکی از مهم ترین دستاوردهای انجمن حمل و نقل برشمرد و گفت: از مهمترین اقدامات انجمن، خروج گروهی از شرکت های عضو و غیر عضو از بند ۲ بود که با پیشنهاد این انجمن و موافقت گمرک ایران صورت پذیرفت . شرکت های عضو بند ۲، با کوچکترین تخلفی، از تسهیلات گمرکی محروم می شدند. انجمن ایران به جد این موضوع را پیگیری کرد و در حال حاضر هیچ شرکتی به این بهانه از تسهیلات بیمه ترانزیت، محروم نیست و همه از بند دو خارج شدند. یک تبصره در این زمینه وجود دارد که شامل احکام قضائی مبنی بر محکومیت شرکتی که تخلفش احراز شده باشد که بر این اساس آن شرکت طبیعتاً از تسهیلات محروم خواهد بود.

جعفرزادگان تلاش برای ده ساله کردن مدت اعتبار پروانه های فعالیت شرکت ها را از دیگر فعالیت های مهم انجمن در یکساله اخیر عنوان کرد و گفت: رایزنی های انجام شده با سازمان راهداری، مبنی بر افزایش مدت اعتبار پروانه فعالیت شرکت ها به ۱۰ سال، انجام شده است و در حال حاضراین موضوع توسط کارشناسان سازمان راهداری در حال بررسی و پیگیری است.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ایران درباره ساماندهی داخلی انجمن حمل و نقل ایران گفت: انجمن در حال حاضر ۳۸  کارمند حقوق بگیر دارد و از این تعداد حدود ۷ نفر با انجمن قرارداد ندارند و از سالیان قبل همچنان بدون قرارداد بودند و دوره پیشین هیات مدیره هم سنوات سایر پرسنل و این ۷ نفر را تسویه نکردند، در این دوره ما به این موضوع ورود کردیم و سنوات کارکنان را با هماهنگی خزانه دار محترم تسویه کردیم و الان قراردادهای سه ماهه با پرسنل داریم که کارهایشان را انجام می دهند منهای آن ۷ نفر که از اول هم قرارداد نداشتند و الان به تازگی خواستار دریافت معوقات خود شدند،  که این موضوع نیز در حال پیگیری است. به طور کلی ، در این دوره ، هیئت مدیره تنها با یک نفر قطع همکاری کرد که علت آن هم تخلف نامبرده از وظائف محوله بود.

وی ادامه داد: متاسفانه سنوات مانده و انباشته شده در خصوص این ۷ نفردارای بار مالی نسبتا سنگینی است که بابت آن برنامه ریزی هم نشده و منابع مالی آن نیز دیده نشده و الان باید انجمن تامین کند و تسویه کند.  

ایشان در خصوص شائبه ی اثر گذار  بودن بعضی از کارکنان انجمن در انتخابات و تاثیر داشتند آنها گفت : من کاملا این مسائل را رد می کنم چون شرکت کنندگان در انتخابات همه مشخص هستند و امضا و معرفی نامه داشتند و  بدون آن هم شخص دیگری نمی تواند وارد مجمع شود. ممکن است توصیه هایی کرده باشند که به کاندیدهای خاصی رای بدهید که ما هم نمی پسندیم اما اینکه  از نظر فیزیکی تاثیر گذار باشند ، خیر ، من کاملا این مساله را رد می کنم.  تا پیش از این  پنجشنبه ها انجمن تعطیل بود که قبلا به خاطر کرونا تعطیل کرده بودند و این روند همچنان ادامه داشت. در اولین جلسه هیئت میدیره مصوب کردیم که باید پنجشنبه ها هم کارکنان سرکار حاضر باشند تا ضمن حفظ قانون کار باید ، خدمت گذاری به مراجعین بهتر انجام شود .در حال حاضر ،  ساعت کاری کارکنان ۸:۳۰ دقیقه صبح آغاز و ساعت ۱۶:۰۰ عصر پایان می یابد .

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ایران در پایان گفت و گو،  درباره اقدامات پیشروی  انجمن، گفت: ما  هنوز به اهداف کلی که در ابتدا ترسیم کرده بودیم نرسیدیم و در این مدت با چالشهای فراوانی روبه رو بوده و هستیم. امید است بتوانیم با همراهی شرکت های عضو انجمن ،  هیأت مدیره و سازمان های متولی، گام های بزرگی در جهت کاهش مشکلات موجود، برداریم.

 

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=2834
  • نویسنده : مهدی میر حسینی
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی انجمن حمل و نقل بین المللی ایران
  • 359 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.