• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4
نائب رئیس کمیسیون حمل ونقل

ادامه مشکل رانندگان ایرانی برای دریافت بیمه سبز/ اروپایی‌ ها همچنان ویزا نمی‌ دهند

  • کد خبر : 3151
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
ادامه مشکل رانندگان ایرانی برای دریافت بیمه سبز/ اروپایی‌ ها همچنان ویزا نمی‌ دهند
نائب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: تعلیق نامحدود بیمه سبز راننده های ایرانی از ابتدای سال 2024 میلادی سبب شده رانندگان ایرانی مجبور شوند بیمه نامه را با حدود پنج برابر قیمت واقعی از واسطه های ترک یا بلغارستانی بخرند.

نائب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: تعلیق نامحدود بیمه سبز راننده های ایرانی از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی سبب شده رانندگان ایرانی مجبور شوند بیمه نامه را با حدود پنج برابر قیمت واقعی از واسطه های ترک یا بلغارستانی بخرند.

به گزارش روابط عمومی به نقل از ایلنا، فاطمه قنبرزاده، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران از تداوم تعلیق اعطای بیمه سبز به رانندگان ماشین های سنگین و حامل بارهای تجاری ایران خبر داد و گفت: رانندگانی که وظیفه حمل کالاهای تجاری ایران را در کشورهای مختلف دارند در صورت وقوع خسارت به واسطه بیمه سبز می توانند خسارت خود را در کشور محل وقوع حادثه دریافت یا پرداخت کنند و در صورتی که راننده ای بیمه سبز که بیمه نامه ای بین المللی است را نداشته باشد اجازه عبور و مرور در کشورها را ندارد.

وی افزود: براساس قوانین بین المللی شرط برخورداری از این بیمه برای رانندگان این است که بیمه گزار یک شرکت بیمه خصوصی باشد، اما در ایران بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد دولتی همواره سازوکار مربوط به پوشش بیمه سبز را برای رانندگان ایرانی ترتیب می داده است. تا سال ۱۴۰۱ با اغماض در مورد ایران با وجود چنین مشکلی رانندگان ایرانی در پوشش بیمه سبز قرار داشتند اما از سال ۱۴۰۱ نهاد بین المللی ناظر بر بیمه سبز که در بروکسل مستقر است بیمه مرکزی را بیمه ای دولتی می داند و از آنجا که این نهاد غیردولتی و مستقل است و همه بیمه های زیرمجموعه آن در سراسر جهان را شرکت های خصوصی تشکیل می دهند از بیمه مرکزی خواست تا یک شرکت بیمه خصوصی را در ایران جایگزین خود کند اما پاسخی از بیمه مرکزی دریافت نمی کند.

ایران از کنوانسیون کارت سبز ( بیمه سبز) معلق می شود؟

قنبرزاده ادامه داد: این عدم پاسخگویی سبب تعلیق نامحدود بیمه نامه های راننده های ایرانی از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی شده است و رانندگان ایران اکنون برای برخورداری از این بیمه مجبور هستند آن را با حدود پنج برابر قیمت واقعی از واسطه های ترک یا بلغارستانی بخرند و البته راننده ایرانی از زمانی که این بیمه را از واسطه ها در کشورهای یادشده می خرد در پوشش بیمه قرار دارد و از ایران تا کشورهای یادشده بدون بیمه بار را در جاده حمل می کند، علاوه بر این پرداخت چنین رقمی برای بیمه سبز هزینه تجارت را برای بازرگانان ایرانی افزایش می دهد.

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران تصریح کرد: کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران نیز در تلاش است بیمه مرکزی را متقاعد کند تا این امر را به بخش خصوصی واگذار کند با این حال بیمه مرکزی در چند ماه گذشته چند شرکت متفاوت را به کمیسیون معرفی کرده اما هیچ توضیحی در مورد حدود وظایف آنها نداده و به طور کلی هیچ همکاری در این زمینه با کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران به عنوان نماینده جمع کثیری از رانندگان ندارد.  

بررسی عواقب ناشی از تعلیق ایران از کنوانسیون کارت سبز

وی خاطرنشان کرد: آخرین شرکت بیمه ای که توسط بیمه مرکزی به کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران معرفی شده می گوید رانندگان را بیمه می کند اما هیچ مسئولیتی در برابر خسارات ندارد و تنها بیمه نامه صادر می کند.

قنبرزاده همچنین از مشکل دیگری در حمل کالاهای تجاری ایران یاد کرد و گفت: کشورهای اروپایی به رانندگان ایرانی برای حمل کالا به این کشورها ویزا نمی دهند.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=3151

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.