• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
19
افشین بهرامی

روایتی از پیشکسوت حمل و نقل از هشت سال دفاع مقدس

  • کد خبر : 2702
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
روایتی از پیشکسوت حمل و نقل از هشت سال دفاع مقدس
به مناسبت بزرگداشت هفته ی دفاع مقدس و تقدیر از پیشکسوتان حوزه حمل و نقل بین الملل که در طول دوران سخت دفاع مقدس با وجود انواع تحریم ها و حداقل امکانات ترابری ، مایحتاج و ملزومات کشور را با برنامه ریزی صحیح و هوشمندانه تأمین و پشتیبان ارزنده ای برای کشور و مردم بودند، به سراغ افشین بهرامی مدیرعامل شرکت ارشا ترابر آریا، یکی از رزمندگان ۸ سال جنگ تحمیلی رفتیم. شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

به گزارش روابط عمومی به نقل از ترابر نیوز، حمل و نقل از ارکان اصلی آماد و لجستیک در جنگ و نبرد می باشد. در واقع هنر برنامه ریزی، جابجایی و حفظ رزمندگان و توان رزم را مهیا و آنرا در جبهه ها و عملیات، در دسترس قرار می دهد. توان رزمی علی رغم غیر ملموس بودن از متغیرهای اثرگذار و تعیین کننده بر سرنوشت هر جنگ به شمار می آیند، همانند تدارک یک وعده غذا برای رزمندگان تا انتقال نیروهای تازه نفس، توزیع صدها تن تجهیزات نظامی و دفاعی.  جابجایی نیروها و رزمندگان از جبهه ای به منطقه عملیاتی دیگر، انتقال سریع غیرنظامیان به مناطق امن، حمل مجروحین به مراکز درمانی و  بیمارستان ها از دیگر وظایف مهم فرماندهان ترابری نظامی می باشد.

بهرامی به تحول صنعت حمل و نقل همگام با آغاز جنگ تحمیلی، گفت:  همگام با شروع جنگ تحمیلی، صنعت حمل‌ونقل کشورمان با شرایط تازه‌ای روبه‌رو شد که از ضرورت جابه‌جایی اصولی و سریع نیازهای غذایی مردم، مواد اولیه کارخانه‌ها، تأمین ملزومات جبهه و پشت جبهه‌ها ناشی می‌شد. در آن شرایط علاوه بر مشکلات جنگ تحمیلی، مشکلات دیگری مانند از دست رفتن بخش‌های مهمی از زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور و تحریم‌های اقتصادی، هماهنگ‌سازی فعالیت بخش‌های گوناگون اقتصادی با برنامه‌ها و تصمیمات دولت، بیش از قبل احساس می شد.

مدیرعامل شرکت ارشا ترابر آریا با اشاره به نقش حمل و نقل در جبهه ی حق علیه باطل، گفت: در مدت زمان حضور در جبهه و نقاط عملیاتی، شاهد کاهش زمان حمل، به روش حمل ترکیبی بودم. به دلیل کمبود اتوبوس و کامیون در کشور، بخش اعظمی از نیروها و تدارکات بوسیله راه آهن تا  مقاصدی مشخص حمل می شدند و از آنجا بوسیله کامیون، اتوبوس و در بعضی از نقاط با قایق ادامه مسیر داده تا به مقصد برسند.

وی با اشاره به نقش صنعت ترابری در دوران دفاع مقدس، گفت:  برخی‌ها براین باورند یکی از دلایلی که موجب توسعه صنعت حمل‌ونقل در کشورمان به ویژه در دوران جنگ تحمیلی شده،  بها دادن بیشتر به «ترابری» در کنار راهداری و راه‌سازی، در وزارت راه و ترابری بوده است. لازم به ذکر است از زمان تأسیس وزارت طرق در ایران تا سالیان متمادی، صنعت ترابری یا حمل‌ونقل در برابر فعالیت‌های راهداری و راهسازی، یا جایگاه رسمی در کشورمان نداشت یا از نقش کمرنگی در معادلات اقتصادی برخوردار بود.

بهرامی، نقش کمیته هماهنگی امور حمل ونقل را تأثیرگذار دانست و گفت: درباره بخشی از تلاش‌های کمیته هماهنگی امور حمل‌ونقل ستاد بسیج اقتصادی کشور در دوران دشوار آغاز جنگ تحمیلی، پیش از این به نکاتی مهم اشاره شد. در اینجا مناسب است پیرامون ترکیب جامع این کمیته به لحاظ  تأمین وحدت نظر و سرعت عمل در شرایط حساس و  بحرانی، ابعاد دیگری از فعالیت‌های کلیدی آن که نقش موثری برای پاسخگویی به نیازهای مبرم جبهه‌ها و مردم داشت، توضیحات بیشتری داده شود.

ترکیب اعضای کمیته هماهنگی امور حمل‌ونقل ستاد بسیج اقتصادی کشور از ۴ گروه تشکیل می‌شد که عبارتند از؛

اول: وزارت دفاع که از یک طرف نیازهای صنایع دفاعی را با قید اولویت مطرح می‌کرد و از طرف دیگر نیازهای جبهه‌ها اعم از موادغذایی و اقلام تسهیلاتی که تأمین آنها هم اولویت ویژه داشت.

دوم: تولیدکنندگان و متقاضیان کالا که وزارتخانه‌های کشاورزی، صنایع و اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن ایران در این گروه جای داشتند.

سوم: تأمین‌کنندگان کالا که مراکز تهیه و توزیع انواع کالاهای مورد نیاز کشور بودند.

چهارم: خدمت‌دهندگان مالی و خدماتی که بانک مرکزی، انجمن (سندیکای) حمل‌ونقل بین‌المللی ایران ، موسسات حمل‌ونقل داخلی وزارت راه‌ و ترابری ، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی، راه‌آهن و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این گروه جای می‌گرفتند و نمایندگان آنها با حضور در کمیته هماهنگی امور حمل و نقل، جابه‌جایی کالاهای وارداتی و حمل آنها به اقصی نقاط کشور را اولویت‌بندی می‌کردند.

نشست‌های این کمیته به صورت هفتگی برگزار می‌شد و هر جلسه آن هم ۳ تا ۴ ساعت به درازا می‌کشید. اعضای کمیته نیز نه تنها در تهران جلسه می‌گذاشتند، بلکه گاهی بنا بر ضرورت نشست‌هایشان را در بندرعباس، بندر امام و سایر مبادی ورودی ‌مانند جلفا، تشکیل می‌دادند و در مواردی برای همدلی با رزمندگان در مناطق عملیاتی نیز حضور می‌یافتند.

مدیرعامل شرکت ارشا ترابر آریا گفت: کمیته هماهنگی امور حمل‌ونقل تا زمانی که فعالیت داشت، در تأمین به موقع نیازهای اساسی مردم، پشتیبانی از جبهه‌ها، رزمندگان ارتش و سپاه و حمایت از تولید چه در بخش صنعت و چه کشاورزی، نقش بسیار مهمی داشت و در عین حال با تأمین نیازهای ضروری بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مانند لاستیک و روغن کامیون‌ها، فعالیت این ناوگان عظیم را که بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور را تشکیل می‌داد، تداوم می‌بخشید. (بخشی از خاطرات دکترمهدی کرباسیانی)

وی در پایان خطاب به دستگاه های دولتی و قانون گذار، گفت: مسیرها و جاده های کشور، رگ حیاتی و عوامل حمل و نقل به مانند گلبول قرمز، جان بخش و زنده نگهدارنده می باشند و نیاز به توجه همیشگی دارند.

ترابرنیوز از روابط عمومی محترم انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، بابت هماهنگی برای نشست مذکور  تقدیر و تشکر می نماید.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=2702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.