• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
19
روز گذشته با حضور مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری رقم خورد :

جلسه هم اندیشی در خصوص دریافت عوارض ترکیه از ناوگان ایرانی

  • کد خبر : 1968
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
جلسه هم اندیشی در خصوص دریافت عوارض ترکیه از ناوگان ایرانی
صبح دیروز با حضور جواد هدایتی مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری ، بهنام فرامرزیان مدیر کارنه تیر اتاق بازرگانی ، نماینده گمرک ایران ، تنی چند از اعضای هیئت مدیره انجمن ایران و برخی از پیشکسوتان و صاحب نظران این حوزه جلسه هم اندیشی در خصوص دریافت عوارض کشور ترکیه از ناوگان عبوری ایرانی برگزار شد.

✔️به گزارش روابط عمومی انجمن ، در این جلسه محمد نیک پی رئیس هیت مدیره انجمن ضمن گرامیداشت روز خلیج فارس و خیرمقدم به حاضرین ، هدف از تشکیل این جلسه را بررسی عامل اخذ چنین عوارضی از سوی ترکیه عنوان کرد و افزود :ریشه اختلاف با کشور ترکیه در خصوص اخذ این عوارض به گذشته دور باز میگردد و متاسفانه این معضل باعث افزایش هزینه ها در تجارت خارجی و کندی بیش از پیش حرکت ناوگان ایرانی است.
وی در ادامه ضمن تشکر از حضور آقای جواد سمساریلر به عنوان یکی از پیشکسوتان حاضر در جلسه و دیگر حاضرین خواست تا با ارائه راهکارهای خود برای حل این معضل و‌کم رنگ کردن آثار آن در راستای سیاست های دولت اظهار نظر نمایند.

✔️ آقای جواد سمساریلر رئیس پیشین هیئت مدیره انجمن ایران نیز با اشاره به مشکلات تحریم کشور ، تنها مفَر ایران برای رسیدن به اروپا را ، کشور ترکیه برشمرد و گفت ، هم اکنون بیش از ۶۰ درصد کالاهای اروپایی به ایران ، توسط ناوگان ترکیه ، به کشور وارد میشود و هرگونه رفتار نسنجیده باعث پیچیدگی مضاعف در این بخش خواهد شد.
وی با اشاره به جلسه شهریور سال گذشته با همتای ترکیه ای خود و بی نتیجه ماندن توافق بر سر حل این مشکل عنوان کرد ، با توجه به تنوع وسایل و ناوگان ترکیه و فقر ناوگان در کشور ، ایران باید تدابیر لازم و جدیدی را برای مواجه با این موضوع اتخاذ کند .

✔️ میرفتحعلی زنوزی ، نائب رئیس هیئت مدیره نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده در گذشته ، انتخابات پیش رو در ترکیه را حائز اهمیت دانست و افزود ، هرگونه توافق جدید با وزارت حمل و نقل ترکیه منوط به گذر از انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه است ، زیرا مشخص نیست این دولت بر سرکار باقی بماند و توافقات احتمالی ، ممکن است در حاله ای از ابهام قرار بگیرد.
وی در ادامه از نقش سایر وزارتخانه های موثر در بخش تجارت نظیر وزارت خارجه صحبت کرد و خواستار پیگیری حل مشکل روادید رانندگان توسط آن شد .

✔️ افسانه فخری ، دیگر عضو هیئت مدیره سخنران بعدی بود ، که به توافقنامه ها و موافقتنامه های موجود با کشور ترکیه اشاره کرد و از رفتار دوگانه ترک ها در این بخش ابراز گلایه کرد . او همچنین به مکانیزم پلمپ کامیون های ترک تبار به هنگام ورود به خاک ایران به عنوان یکی ابزارهای کنترلی اشاره کرد و گفت مقرر بوده برای پیشگیری از سوء استفاده احتمالی از سوخت ارزان در ایران و نظام بخشیدن به تخصیص سوخت به ناوگان ترک ، با همکاری وزارت نفت ، از سیستم کارت سوخت برای کامیون های ترک استفاده شود که متاسفانه تاکنون بستر آن فراهم نشده است .

✔️ولی الله حسین زاده به عنوان یکی از مدیران شرکت های فعال در مسیر ترکیه نیز در سخنانی ، شرکت های حمل و نقل را به سربازان اقتصادی تشبیه کرد و گفت ، همواره یک سرباز برای دفاع از کیان کشور ، نیازمند اسلحه است ، که امروزه سلاح ما سربازان ، داشتن روادید کشورهای حوزه شنگن و بلغارستان است ، اما متاسفانه ، شاهد کارشکنی سفارت های این کشورها هستیم و این موضوع باعث شده تا بخش عظیمی از کالاها از مبادی اروپایی توسط ناوگان ترک به ایران حمل شود و ظرفیت ناوگان ایران بلا استفاده باشد و در صورت پیگیری این مشکل، ایران میتواند در حل معضل پیش آمده ، با دست پر و قدرت چانه زنی بیشتر وارد مذاکرات شود.

✔️ پس از اظهارنظرهای حاضرین ، جواد هدایتی مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری با تشکر از ابتکار انجمن و قدردانی از دبیر انجمن برای تشکیل این نشست گفت ، از بدو قبول این مسئولیت در سازمان راهداری ، ترکیه را در بخش حمل و نقل به عنوان یکی از بزرگترین چالش ها شناسایی کرده و بر همین اساس با تشکیل کمیته ای متشکل از شرکت های فعال در این مسیر ، فرصت ها ، تهدیدها، انتظارات و چالش ها را با برگزاری جلسات متعدد ، احصاء کرده و با شناخت کامل از وضعیت موجود به مذاکرات پا گذاشتیم.
ایشان در ادامه به نقش پر رنگ انجمن ایران با بیش از ۶۰۰ عضو اشاره کرد و گفت همواره در خصوص مشکلات از شرکت های فعال در آن بخش دعوت کردیم و از نظرات کارشناسی آنان بهره بردیم.

✔️وی همچنین به تاریخچه مذاکرات با کشور ترکیه در این بخش گریزی زد و عنوان کرد ، پس از بازگشایی مرز ترکمنستان ، چندین پیام رسمی و غیر رسمی از طرف ترکیه در جهت دعوت به اجرای تفاهم نامه ۲۰۱۵ دریافت کردیم ، که به علل مختلف از جمله ، عدم اطمینان به ثبات رفتاری ترکمنستان بواسطه رفتار سینوسی و متغیر آنها و همچنین عدم وجود پیمانکار در مرز ورودی جهت پلمپ کامیون های ترک ، اجرای آن تفاهم نامه میسر نشد و مقرر شد تا با برگزاری جلسه حضوری موضوع پیگیری شود که سرانجام در شهریور ماه سال گذشته این مهم اتفاق افتاد.

✔️جواد هدایتی در ادامه با بی سرانجام خواندن مذاکرات در آن مقطع ، به دلیل زیاده خواهی طرف ترک گفت ، همواره تاکید ما در سازمان بر انجام متفاوت کار با بهره گیری از تجارب گذشته به عنوان چراغ راه آینده بوده، فلذا بر همین اساس ، ما خواستار اجرای صحیح موافقتنامه موجود فی مابین ایران و ترکیه که با هدف حفظ کرامت و منافع ملی منعقد شده بود ، هستیم اما متاسفانه برخی از عوامل اجرایی صنعت حمل و نقل ترکیه ، با تمامیت خواهی و وضع محدودیت های یک طرفه برای ناوگان ایرانی مانع از اجرای صحیح این مستند قانونی شده اند .
این مقام مسئول افزود: در توافق ۲۰۱۵ مشکل ترکیه برای پرداخت مابه التفاوت سوخت حل شد ، اما باز هم آنها به دلیل زیاده خواهی مشکلاتی را عمل و اجرا به وجود آوردند و اراده خود برای حل نشدن موضوع را نشان دادند.

✔️ او در بخش دیگری از سخنان خود ، از زحمات موثر بهنام فرامرزیان ، مدیر کارنه تیر اتاق بازرگانی ، تشکر کرد و گفت ، با مذاکرات ایشان و میانجیگری سازمان ایرو ، مستقر در ترکیه ، بار دیگر در اواخر سال گذشته ، مذاکراتی آغاز و توافقات خوبی در فروردین امسال حاصل شد و بسته پیشنهادی کاملا همسو با حفظ منافع دو طرف تهیه شد ، که اتفاقا در آن راه حل های عملی نیز دیده شده بود ،ولی متاسفانه مجددا شاهد اجرای یکباره اخذ عوارض ، توسط طرف ترک از ناوگان ایرانی شدیم و این موضوع هم نشان دیگری از عدم اراده آنها برای حل مسائل از طریق توافق برد – برد بود.
ایشان در پایان از انجمن ایران به عنوان یکی از موثرترین تشکل های بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بین المللی خواست ، تا از سایر انجمن های استانی بخواهد ، موضع واحدی مبتنی بر حفظ جایگاه کشور اتخاذ کنند و با تشکیل یک کمیته تخصصی و تحلیل فرصت ها و تهدیدها ، سازمان راهداری را با ارائه راهکارهای کارشناسی یاری نمایند.

✔️در این نشست ابراهیم زاده معاون ترانزیت گمرک ایران ، جمیلی و اشرفی معاونین ترانزیت سازمان راهداری ، قربان جعفرزادگان دبیر انجمن ایران ، افشین بهرامی بازرس انجمن و محمد عطری از پیشکسوتان و صاحب نظران حوزه حمل و نقل حضور داشتند و به ایراد سخن پرداختند .
گفتنی است وزارت حمل و نقل ترکیه از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری ، به دلیل آنچه عدم اقدامات مثبت توسط مقامات ایران عنوان شده، اقدام به اخذ عوارض به میزان ۲۴۰ یورو به ازای هر دستگاه کامیون ایرانی کرده است.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=1968

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.