چالش نقدینگی امروز یکی از مهمترین مشکلات در حوزه بهداشت و درمان کشور بهخصوص داروخانههاست؛ داروخانههایی که به گفته کارشناسان با مشکلات مالی و پرداخت نشدن مطالبات از سوی سازمانهای بیمهگر با خطر ورشکستگی روبهرو شدهاند.
چندی پیش سعید نمکی وزیر بهداشت درخصوص معوقات سازمانهای بیمهگر گفته بود، مطالبات معوقه وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی مربوط به سال گذشته میشود که حداقل حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هنوز این مبلغ را دریافت نکردیم. معوقاتی که نه تنها برای مراکز درمانی چالش ایجاد کرده است بلکه حال و روز داروخانهها را ناخوش کرده و مشکلاتی را برای بیماران به وجود آورده است.
برای بررسی وضعیت داروخانههای ا
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با وجود اینکه دو سال از واردات ۱۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده می گذرد اما این خودروها هنوز شماره گذاری نشده اند، گفت: با قانون جدید مجلس سازوکار شماره گذاری این کامیون ها تعیین شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، روح اله عباس پور با اشاره به ابلاغ قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره اصلاح سازوکار فرآیند اسقاط خودرو، گفت: پیش از این، حدود ۱۷ هزار دستگاه کامیون وارد کشور شده بود و بخش زیادی از آن ها شماره گذاری نشده و بلاتکلیف مانده بودند زیرا از یک سو هزینه اسقاط برای کامیون ها حدود ۱٫۵ میلیارد تومان می شود و از سوی دیگر گواهی اسقاط به میزان کافی موجود نیست.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از حدود ۲ سال بلاتکلیفی، مشکل این افراد به واسطه قانون اسقاط خودرو رفع می شود و بستر شماره گذاری کامیون های مذکور فراهم شد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: با شماره گذاری این کامیون ها، ناوگان حمل و نقل کشور نوسازی می شود و از میزان آلودگی و مشکلات زیست محیطی کاسته خواهد شد.
وی به دیگر مزیت قانون اصلاح سازوکار اسقاط خودرو اشاره کرد و ادامه داد: براساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، به ازای شماره گذاری هر ۴ خودروی تولیدی، یک خودرو باید اسقاط شود و از آنجاکه خودروسازان وعده افزایش تیراژ تولید خودرو را داده اند، این نگرانی وجود داشت که در صورت نبود گواهی اسقاط به میزان کافی، شماره گذاری خودرو با مشکل روبه رو شود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه با قانون مجلس این مانع برطرف می شود زیرا براساس این قانون برای رفع مشکل شماره گذاری خودروهای تولید داخل، در صورت نبود گواهی اسقاط به میزان کافی، می توان با پرداخت ۱٫۵ درصد از قیمت خودروی تولیدی، خودرو را شماره گذاری کرد.
ستان تهران، وضعیت کمبود برخی اقلام دارویی و قیمت این روزهای داروها با محمدرضا درّی دبیر انجمن داروسازان استان تهران به گفتوگو پرداختیم.
*آقای دکتر وضعیت پرداختی بیمهها به داروخانهها چگونه است؟
درّی: مشکلات بیمهای از آنجایی شکل ماهوی خود را نشان میدهد که طرف شرکت های بیمه گر به دلیل قراردادهای یک طرفه در حال حاضر با مشکلات پرداختی مواجه هستند به طوری پرداختی مطالبات به بیمارستانها و مراکز درمانی در زمان دلخواه آنها انجام میشود، در حال حاضر ظاهراً بیمه سلامت با چالشهای بودجهای مواجه است.
در سال ۹۶ بیمه سلامت، با مدیرعامل جدید خود حرکتی را آغاز کرد با این مضمون که در آن سال یک ماه از مطالبات داروخانهها را باقی گذاشت و اسفندماه آن سال را تسویه نکرد و مطالبات ما را در سال ۹۷ پرداخت کرد، این مطالبات چند ماه پرداخت شد با آنکه صورت حساب ما از سال ۹۶ باز مانده بود در حال دریافت مطالبات در سال ۹۷ بودیم.
در آن زمان وقتی موضوع را پیگیری کردیم متوجه شدیم که بیمه سلامت در بودجه سال ۹۶ را به طور تمام و کمال خرج کرده است و این موضوع به بدعتی تبدیل شد به گونهای که در سال ۹۷ نیز تعداد ماههای مطالبات ما به ۳ ماه افزایش یافته است یعنی از سال ۹۷ نیز ما سه ماه مطالبه داریم و پرداختهای امسال مجدد از فروردین سال ۹۸ آغاز شد.