• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17
انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران

احیای دبیرخانه مرکزی انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به همت انجمن ایران

  • کد خبر : 1892
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۲۳
احیای دبیرخانه مرکزی انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به همت انجمن ایران
دومین نشست دبیرخانه مشترک شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران به میزبانی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران 6 اسفندماه در تهران برگزار شد.

دومین نشست دبیرخانه مشترک شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران به میزبانی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران با حضور محمد یک پی رئیس هیئت مدیره، میرفتحعلی سید زنوزی نائب رئیس ،قربان جعفرزادگان دبیر انجمن ، حمیدرضا اکبرجانی خزانه دار، اعضای هیئت مدیره ،بازرسان ، ابراهیم  نقدی معاونت حقوقی گمرک ایران و رضا راستی مدیر کل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، نژاد موسوی مدیر کل سازمان امور کارگری و کارفرمایی وزارت کار و امور اجتماعی ، دبیر انجمن کشتیرانی و مدیران انجمن های استانی امروز مورخ ۶ اسفندماه در تهران برگزار شد.

محمد نیک پی رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران صبح امروز در نشست ارتباطی با انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل استان‌ها که در تهران برگزار شد، اظهار کرد: بعد از تغییراتی که در هیأت مدیره انجمن حمل‌ونقل ایران داشتیم، تصمیم گرفتیم که دبیرخانه مرکزی انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل را که برای مدتی متوقف شده بود را مجدد احیا کنیم و حضور شما عزیزان را در کنار هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر همه ما تبدیل به یک ید واحد شویم قطعاً اثرگذاری بیشتری دارد، افزود: هدف ما این است که دبیرخانه مشترک را از حالت اسمی به‌حالت رسمی تبدیل کنیم و با ثبت دبیرخانه، تشکل مرکزی انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را در تمام شئون آن داشته باشیم.

نیک‌پی ادامه داد: اولین قدم تعیین مکانی به عنوان دبیرخانه مرکزی است و با توجه به مذاکراتی که در جلسه با انجمن صنفی حمل‌ونقل خراسان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که این امر بهترین اتفاق برای نشان دادن استقلال دبیرخانه به شکل رسمی است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران بیان کرد: مکانی در تهران تحت قیمومیت وزارت راه است که به‌عنوان خانه حمل‌ونقل شناخته می‌شود و این اسم به اندازه کافی می‌تواند برای دبیرخانه هویت بخش باشد، تصمیم بر این شد که دبیرخانه را در این مکان به صورت مکانی مشخص و مستقل مستقر کنیم و قدم‌های بعدی را برای ثبت آن به‌شکل رسمی برداریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز می‌خواهیم معضلات و مشکلات حوزه حمل‌و نقل را احصا کنیم و آن‌ها را با مدیران ارشد وزارت راه و گمرک در میان بگذاریم، امیدواریم به راهکارهایی برای کاهش مشکلات برسیم و این از اهداف ماست.

نیک‌پی افزود: امروز اینجا هستیم تا اتحاد خود را فارغ از اینکه از کدام استان آمده‌ایم، ثابت کنیم و مشکلات حوزه حمل‌ونقل را نیز کاهش داده و حل کنیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی محاکم قضایی در گمرک

در ادامه نشست میرفتحعلی سید زنوزی نائب رئیس انجمن ایران ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب مجدد دکتر نقدی به عنوان معاون حقوقی گمرک عنوان کرد: امیدواریم با حضور شما در سازمان مشکلات صنف حمل ونقل کما فی سابق حل شود . ایشان در خصوص عدم اجرایی تبصره ذیل ماده ۴۵ بیان کرد: براساس این تبصره اگر شرکت حمل ونقل دخالتی در امر قاچاق کالا نداشته باشد بی گناه شناخته می شود اما متاسفانه این تبصره در کشور ما اجرا نمی شود و حق و حقوق شرکتهای حمل و نقل پایمال می شود . همانطور که استحضار دارید گمرکات مرزی و ورودی پرونده هایی را به دادگاه ارائه می دهند و حکم های قضایی صادر شده به مرحله اجرا در می آید ما پیشنهاد داریم که یک بانک اطلاعاتی محاکم قضایی در گمرک تاسیس شود و آراء  صادر شده به این بانک منتقل شود به این دلیل که برای موضوعات مشابه شرکت های حمل ونقل مجدد جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع داده نشوند و از این طریق پروسه رسیدگی تسریع می یابد. زنوزی در پایان در خصوص عدم اجرایی ماده ۴۲ کنوانسیون تیر در کشور اعلام کرد: زمانی که کالایی طی پروسه حمل ونقل از بین رفته براساس این ماده نباید حقوق و عوارض بابت آن دریافت شود.

ایجاد دبیرخانه انجمن های صنفی گامی موثر درحل مشکلات حمل و نقل

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اگر مجموعه‌ای مانند دبیرخانه مرکزی انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی پیگیر مشکلات شود، مسلماً کارآمد و مثمرثمر خواهد بود.
احمد زمانیان یزدی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی صبح امروز در نشست ارتباطی با انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل استان‌ها که در تهران برگزار شد، با بیان اینکه در آذرماه سال ۹۶ جرقه ایجاد دبیرخانه مرکزی انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی زده شد و ما در انجمن خراسان برای این موضوع پیش قدم شدیم، اظهار کرد: تشکیل دبیرخانه و برگزاری جلسات دوره‌ای در استان‌ها از مواردی بود که در بیانیه آذرماه ۹۶ دبیرخانه انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران اعلام شد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون فعالیت این دبیرخانه به دلایلی متوقف شده بود، بیان کرد: در این مدت انجمن‌های استانی مشکلات را با حضور در مرکز پیگیری می‌کردند، حتی برخی موارد ملی را نیز ما از خراسان رضوی پیگیری می‌کردیم، اما اگر مجموعه‌ای مانند دبیرخانه پیگیر مشکلات شود، با توجه به اینکه هفت تشکل آن را پشتیبانی می‌کنند، مسلماً کارآمد و مثمرثمر خواهد بود، چرا که قدرت و جایگاه دبیرخانه در زمینه پیگیری مشکلات بیشتر است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی پیشنهاد داد: با وجود اینکه محل دبیرخانه در تهران است اما جلسات دوره‌ای نیز در استان‌ها داشته باشیم و از نزدیک با فعالین حمل‌ونقلی در استان‌ها آشنا شویم و این موضوع از مرکز محوری خارج شود.

زمانیان یزدی یادآور شد: در بندرعباس با توجه به مشکلاتی که در زمینه پارکینگ داشتیم، سال ۹۰ به جهت هم‌افزایی، انجمن خراسان، سیستان و بلوچستان و ایران شرکت شهرک کالاهای عبوری ایرانیان را در آنجا تأسیس کردند و سه انجمن در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند، اما این شرکت راکد شد تا اینکه سال ۹۶ در مشهد عنوان کردم که می‌خواهیم این شرکت را احیا کنیم، درخواستی که دارم این است که تشکل‌های دیگری که در این شرکت سرمایه‌گذاری نکردند نیز برای سهامداری در این شرکت اقدام کنند، تا شرکت شهرک کالاهای عبوری ایرانیان را فعال کنیم.

وی مطرح کرد: پیشنهاد دیگری که دارم این است که در جلساتی که با حضور مسئولان برگزار می‌شود، نماینده دبیرخانه باید حضور داشته باشد اما اگر موضوعی در مورد استان خاصی است، نماینده آن استان نیز در جلسه حضور داشته باشد.

با تصویب ضمائم «کنوانسیون تیر» در مجلس، مشکلات شرکت های حمل و نقل حل می شود

سرپرست معاونت حقوقی و نظارت گمرک ایران از تأیید ترجمه ضمائم کنوانسیون تیر از طرف دولت خبر داد و گفت: به‌زودی دولت این ۱۱ ضمائم کنوانسیون تیر را در قالب لایحه با فوریت به مجلس می‌برد که اگر بتوانیم به این کار سرعت دهیم، بسیاری از مشکلاتی که شرکت‌های حمل‌ونقلی مطرح کردند، حل می‌شود.
ابراهیم نقدی، سرپرست معاونت حقوقی و نظارت گمرک ایران صبح امروز در نشست ارتباطی با انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل استان‌ها که در تهران برگزار شد، با بیان اینکه هدف اصلی ماتعامل با بخش خصوصی است، اظهار کرد: هیچ دستورالعملی در گمرک ابلاغ و تنظیم نمی‌شود مگر اینکه نظرات عزیزان گرفته شود و توجیه شویم که آیا این دستورالعمل به نفع صنعت ترانزیت است.

وی عنوان کرد: در اولین نشستی که در هفته گذشته با انجمن صنفی حمل‌ونقل داشتیم به بحث بازنگری در شیوه‌نامه ماده ۱۰۹ و تبصره ذیل ماده ۶ آیین‌نامه بحث بیمه‌ها و کاهش تسهیلات پرداختیم.

نقدی گفت: ایجاد یا پیاده‌سازی طرح انتخاب مسیر در گمرکات شهید رجایی از اقداماتی است که در حوزه تسهیل ترانزیت انجام داده‌ایم.

سرپرست معاونت حقوقی و نظارت گمرک ایران بیان کرد: در حال حاضر چهار درصد اظهارنامه‌های کالاهای ترانزیتی به مسیر قرمز و ۹۶ درصد مسیرها سبز و زرد می‌رود تا کالا با اطاله زمان و رسیدگی در گمرکات مواجه نشود، برنامه ما این است که در گمرکات دیگر نیز این موضوع را پیاده کنیم. وی یادآور شد: در موضوع ایکس‌ری نیز بخشنامه‌ای را صادر کردیم که مبنای ارزیابی اسکن باشد، تا کالاها چند روز در گمرکات مبدأ متوقف نشوند.

نقدی با بیان اینکه قانون، انتخاب بیمه‌نامه را باید به شرکت‌های حمل‌ونقل دهد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های حمل‌ونقلی باید در یک فضای رقابتی مناسب و با حداقل هزینه و بهترین خدمات، شرکت بیمه واجد شرایط را انتخاب کنند.

سرپرست معاونت حقوقی و نظارت گمرک ایران با اشاره به تنظیم تفاهم‌نامه بین گمرک و انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل، اظهار کرد: در تفاهم‌نامه بحث آموزش نیز باید مطرح شود و این یک موضوع دوجانبه است.

وی ادامه داد: موضوعات، مشکلات، بخشنامه‌ها و تفاهم در بحث پیشگیریاز بروز مشکلات باید در تفاهم‌نامه گنجانده شود، چرا که نباید دولت یک بخشنامه بزند و بعد در مرحله اجرا مشکلات آن را مطرح کنیم!

نقدی اضافه کرد: نباید رویکرد ما مقطعی، بخشی و جزیره‌ای باشد بلکه باید نگاه تسهیلگری داشته باشیم و اگر مقررات و قوانین مانعی ایجاد کردند، آن مقررات را اصلاح کنیم.

سرپرست معاونت حقوقی و نظارت گمرک ایران عنوان کرد: اکنون قوانین گمرکی در دستورکار مجلس است و اگر موارد و مشکلاتی وجود دارد، آن‌ها را مطرح کنید تا از زبان شما و در کنار شما، آن‌ها را با نمایندگان مطرح کنیم.

وی تأکید کرد: باید در این تفاهم‌نامه بسیاری از مشکلات و انتظارات را بگنجانیم و در بازه زمانی مشخص عملکردهای یکدیگر را با هم ارزیابی کنیم.

نقدی با بیان اینکه گمرک در این مقطع نیاز به بازنگری و اصلاح دارد، گفت: دو یا سه نفر را به‌عنوان نماینده شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به گمرک معرفی کنید تا همه نظرات شما را به ما منتقل کنند.

سرپرست معاونت حقوقی و نظارت گمرک ایران عنوان کرد: کارگروهی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، اتاق بازرگانی و دستگاه‌های نظارتی درباره برداشت‌ها و موانعی که اصلاحیه جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا ایجاد کرده، تشکیل داده‌ایم.

وی افزود: در این کارگروه بنا شد ابتدا برداشت‌ها را مشخص کنیم، اگر دیدیم با اصلاح برداشت و برداشتی که مدنظر قانون‌گذار است، مشکلی ایجاد می‌کند یا یکی دو ماده نیاز به اصلاح داشته باشد و در آیین‌نامه این اصلاح نگاه نباشد در قالب اصلاح قانون این موارد را برطرف می‌کنیم.

نقدی یادآور شد: موضوع دیگر کنوانسیون تیر است، در سال ۱۳۵۰ عضو کنوانسیون اولیه‌ شدیم و در سال ۱۳۶۳ یک ماده واحده‌ای به مجلس رفت که دولت ایران موظف شد به این کنوانسیون اصلاحی و ضمیمه‌های کنوانسیون تیر هم ملحق شود و مجلس به دولت اجازه داد این اصلاحات را در قالب قانون تصویب و اجرایی کند.

سرپرست معاونت حقوقی و نظارت گمرک ایران با بیان اینکه از سال ۱۳۶۳ تاکنون هیچ کدام از این ضمائم به مجلس نرفته است، گفت: در سال ۱۴۰۰ در بازه یک ساله که مسئولیت معاونت حقوقی را داشتم، ۱۱ ضمائم کنوانسیون تیر را ترجمه کردیم و به معاونت حقوقی دفتر امور توافق‌های بین‌المللی ریاست جمهوری دادیم تا این ترجمه‌ها را تأیید کنند که هفته گذشته تأیید شد.

وی ادامه داد: به‌زودی دولت ۱۱ ضمائم کنوانسیون تیر را در قالب لایحه با فوریت به مجلس می‌برد که اگر بتوانیم به این کار سرعت دهیم، بسیاری از مشکلاتی که شرکت‌های حمل‌ونقلی مطرح کردند، حل می‌شود.

نقدی با تأکید بر اینکه اگر در برخی موضوعات قوانین به ما اجازه ندهد باید به یکدیگر کمک کنیم، مطالبه‌گری از طرف شما و پیگیری و بررسی و اصلاح از جانب ما، بیان کرد: برای اینکه حسن نیت ما ثابت شود تا قبل از عید حداقل سه مورد از مشکلات فعالان حوزه حمل‌ونقل را حل می‌کنیم.

انجمن کشتیرانی از ایجاد هولدینگ تجاری در حوزه بندر و دریا خبر داد

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، گفت: در بهمن ماه سال جاری توانستیم هولدینگ تجاری در حوزه ی بندر و دریا ایجاد کنیم و می توان گفت که به زودی گروه کشتیرانی و فعالیت های لجستیکی در کشور متولد خواهد شد که سرمنشأ فعالیت های حمل و نقل خواهد بود.
مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، صبح امروز در نشست ارتباطی با انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل استان‌ها که در تهران برگزار شد، در ضمن اظهار امیدواری نسبت به ادامه دار بودن این نشست ها در حل مشکلات، گفت: با برگزاری این نشست ها، از هم صدایی به هم دلی خواهیم رسید. با توجه به منافع مشترک ما در حوزه ی کسب و کار می توانیم نقش مانایی را رقم بزنیم.

پل مه با اشاره به تبدیل نگاه های از بنگاه محوری به شکل محوری، گفت: ضرورت دارد که نگاه های کسب و کاری را از وضعیت بنگاه محوری به تشکل محوری و تجارت محوری ارتقا دهیم . در حوزه ی حمل و نقل تعدد تشکل ها باعث نادیده گرفتن نیازهای واقعی افراد کارآفرین و حرفه ای می شود. قرار گرفتن افراد غیر متخصص در کرسی های مختلف به دلیل عدم انتخاب درست افراد، مضر خواهد بود و باعث ایجاد مشکلات عدیده خواهد شد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی در ادامه به رویکردهای واحد دبیرخانه مرکزی انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل و نقش آن در تعیین کرسی های تصمیم ساز و تصمیم گیرنده را در شیوه های قانونی، اشاره کرد.

پل مه ضمن اشاره به اعمال نرخ تسعیر بازار متشکل معاملات ارزی در سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: در بهمن ماه سال جاری بخشنامه ای در خصوص افزایش نرخ تسعیر بازارو تغییر از پایانه سامانه ETS به ICE ابلاغ شد. با تعدیل شدن مجموعه صادر کننده این ابلاغیه، به نظر می رسد طی هفته های جاری، مجدد ارز به نرخ ETS برگردد که باعث کاهش ۴۵ درصدی می شود.

وی در پایان، از همکاری انجمن کشتیرانی با انجمن یاد کرد و افزود: انجمن کشتیرانی از هر کوششی در راستای تعالی و توسعه اقتصادی حرفه ای حمل و نقل بین المللی در داخل و خارج از کشور شود، دریغ نمی کند. در بهمن ماه سال جاری توانستیم هولدینگ تجاری در حوزه ی بندر و دریا ایجاد کنیم و می توان گفت که به زودی گروه کشتیرانی و فعالیت های لجستیکی در کشور متولد خواهد شد که سرمنشأ فعالیت های حمل و نقل خواهد بود.

علت جذابیت حمل کالا با ترانشیپ برای بازرگانان چیست ؟

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان گلستان گفت: حمل یکسره کالا به‌خاطر افزایش هزینه‌های حمل، جذابیت لازم برای بازرگانان ندارد و آن‌ها به سمت حمل ترانشیپ با ناوگان ترکمنی در حرکت هستند.

نشاطی، رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان سیستان و بلوچستان صبح امروز در نشست ارتباطی با انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل استان‌ها که در تهران برگزار شد، اظهار کرد: در تلاش هستیم که با همکاری همه دوستان مشکلات حمل و نقل را مرتفع کنیم، مشکلات عدیده‌ای در استان وجود دارد که بعضی از آن‌ها گریبان‌گیر استان خراسان رضوی هستند. وی ضمن اشاره به مشکلات تردد در مرز ملیک، بیان کرد: این مرز سال‌ها درگیر تردد ناقص است که متأسفانه مدیران استانی به آن بی‌توجهی می‌کنند، در جلسه‌ای که با حضور آقای زمانیان یزدی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های

حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، در دفتر معاونت اقتصادی استاندار برای حل مشکلات تردد مرز ملیک تشکیل شد، نگاه مدیران استان، استاندار و معاونت استانداری بیشتر در جهت توسعه بازارچه میلک بود و موضوع ترانزیت و حمل‌ونقل برایشان اهمیتی نداشت.

در ادامه نشست رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان گلستان با اشاره به بسته بودن مرز مشترک ایران و ترکمنستان به مدت سه سال به علت ویروس کرونا، گفت: سه ماه از گشودن مرز مشترک برای حمل یکسره ناوگان حمل‌ونقل ایران می‌گذرد. حمل یکسره کالا به‌خاطر افزایش هزینه‌های حمل، جذابیت لازم برای بازرگانان ندارد و آن‌ها به سمت حمل ترانشیپ با ناوگان ترکمنی در حرکت هستند.

وی افزود: در حال حاضر یک تریلی ایرانی مبلغ ۳۶۰ دلار هزینه دوزبلاغ و ورودی و ۱۰۰ دلار بابت بیمه سه ماهه باید به دولت ترکمنستان پرداخت کند، این در حالی است که هزینه دریافتی از ناوگان خارجی ۱۵۱ دلار بابت دوزبلاغ است، به دلیل مابه تفاوت هزینه‌ها بازرگانان به‌جای حمل یکسره کالا، تمایل به ترانشیپ دارند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان گلستان با اشاره به پیامدهای نابرابری هزینه‌های دوزبلاغ، گفت: این نابرابری باعث کاهش اشتغال‌زایی در منطقه و همچنین کاهش هزینه‌های حمل ناوگان خارجی می‌شود.

وی با اشاره به قوانین خلع الساعه برای شرکت‌های حمل‌ونقل و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، اظهار کرد: باید قبل از اجرایی شدن قوانین زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا به حل موانع موجود منجر شود، به‌عنوان مثال اخذ کد رهگیری باعث کاهش ترافیک در مرزها شده است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان گلستان ضمن اشاره به توانمندسازی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، گفت: باید همانند کشورهای پیشرفته دنیا مانند ترکیه، تغییر نگرش مدیران از خودمالکی به شرکت مالکی انجام شود، به‌طور مثال اولویت اول را به شرکت‌های حمل‌و‌نقل با ارائه تسهیلات لازم و حذف عوارض گمرکی اعطا کرده‌اند به‌طوری که اکنون شاهد تردد ناوگان ترکیه در اکثر کشورهای جهان هستیم.

لازم به ذکر است در پایان این نشست قربان جعفرزادگان دبیر انجمن ایران به همراه چند تن از اعضای هیئت مدیره و مدیران انجمن های استانی از محل استقرار دبیرخانه مشترک در خانه حمل و نقل بازدید به عمل آوردند..

🔴 📸 مشاهده عکسهای بیشتر

🔴 🎥 مشاهده فیلم

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=1892

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.