• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
15
روابط عمومی

انعقاد قرارداد بین انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی ایران و ترابر نیوز

  • کد خبر : 2503
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
انعقاد قرارداد بین انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی ایران و ترابر نیوز
فعالیت‌های ترانزیتی می‌تواند درآمدی چه بسا بیشتر از فروش نفت خام برای کشور به ارمغان بیاورد، در صورتی که فرصت‌ها مغتنم شمرده شود و دست‌اندازهای فراوان در این مسیر هموار شود.

به گزارش روابط عمومی به نقل از ترابـــــــر نیوز، ( توتال نیوز ) کارشناسان معتقدند با توجه به موقعیت ویژه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و قرار گرفتن در کریدورهای بین‌المللی شمال_جنوب و شرق_غرب، جمهوری اسلامی ایران از مزایای بالقوه‌ای برخوردار است که برای بسیاری از کشورهای جهان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای به لحاظ ترانزیتی دارد. بر همین اساس، ایران می‌تواند نقش پررنگی در تبادلات کالا بین کشورهای عضو در کریدورها ایفا کند؛ مشروط بر اینکه برنامه راهبردی توسعه مسیرهای ترانزیتی به گونه‌ای درست تببین، تدوین و عملیاتی شود.

در این خصوص عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه حمل و نقل پایه و اساس کاری هر کشوری است؛ گفت: اگر سیستم حمل و نقل را از کشوری بگیریم اقتصاد آن کشور فلج می‌شود.

پدرام امیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری گشت و گذار با اشاره به مشکلات بخش حمل و نقل با تأکید بر اینکه حمل بار از طریق هوایی تنها توسط دو هواپیمای باری انجام می‌شود، گفت: اگر بخواهیم هاب خاورمیانه شویم؛ باید مشکلات موجود در صنعت حمل و نقل را برطرف کنیم. تخلیه و بارگیری یک کشتی ۵۰ هزار کیلویی در سنگاپور تنها ۷۲ ساعت طول می‌کشد که در برخی زمان‌ها به ۲۴ ساعت رسانده‌اند، این در حالی است که تخلیه یک کشتی ۵۰ هزار کیلویی در کشور ما(که البته مدت‌هاست نیامده) دست کم ۶ تا ۷ روز طول می‌کشد.

وی عنوان کرد: کشتی هنگام ورود به بندرعباس برای تخلیه بار، چندین روز معطل می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که در صنعت حمل و نقل با مشکلات فراوانی مواجه باشیم. برای حل معضل زمان، سازمان بنادر و کشتیرانی و اپراتورهای آن‌ها باید در این زمینه سرعت عمل به خرج دهند.

عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی ایران با اشاره به ظرفیت بالای بندر شهید رجایی گفت: با وجود فراوانی فضا در کشور و بنادر، ضعف مدیریت همچنان از چالش حمل و نقل کشور است و نتوانستیم جایگاه هاب منطقه را کسب کنیم.

امیری در خصوص شایعات عدم تمدید کارت سبز برای ایرانیان و رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و اقدامات انجام شده در خصوص جلوگیری از این موضوع، اعلام کرد: فعلاً تنها راه این است که راننده کامیون هنگام ورود به هر کشور، بیمه همان کشور را بگیرد. ما در انجمن حمل و نقل بین‌المللی ایران در حال مکاتبه و تلاش برای تمدید کارت سبز رانندگان هستیم و امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر رقم بخورد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی توژال تک رو آسیا به مشکلات ضمانتی رانندگان در کشورهای ثالث اشاره کرد و با تأکید بر اینکه بیمه مرکزی تمایلی برای دادن ضمانت و بحث‌های ضمانتی برای رانندگان در کشورهای هدف ندارد، افزود: طی مکاتبات انجام شده از طرف انجمن و ارگان‌های دیگر با بیمه مرکزی، در رابطه با مباحث ضمانتی، متأسفانه پاسخی دریافت نشده است.

وی در پاسخ به مشکلات حمل و نقل دریایی، حوزه کشتیرانی در بندر چابهار و چالش‌های این بندر با هندوستان افزود: به دلیل ایجاد راه‌های دور زدن ایران، پروژه چابهار ایجاد شد. با توجه به کمبود امکانات حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، همچنین نبود امنیت در مسیر، امکان افزایش میزان بار ارسالی از چابهار به سمت کشورهای CIS، نخواهیم داشت.

امیری ادامه داد: از زمان ورود هندی‌ها به بندر چابهار، آمار دقیقی از ظرفیت پورت‌ها نداریم، ولی آن چیزی که به صورت چشمی می‌بینیم تغییر خاصی در افزایش حمل و نقل کالا صورت نگرفته و نهایت دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ تن بوده است.

این کارشناس صنعت حمل و نقل در خصوص ناوگان فرسوده گفت: ما می‌دانیم دولت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی، نمی‌تواند بودجه‌ای برای این معضل در نظر بگیرد. ما باید از کشورهایی که در این حوزه موفق عمل کرده‌اند، مانند ترکیه الگوبرداری کنیم که چگونه ناوگان خود را ساماندهی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت ترانزیت کشور در کریدور شمال و جنوب، بدون زیرساخت و ابزار مناسب، شدنی نیست، گفت: دولت می‌تواند بدون در نظر گرفتن ردیف بودجه خاص، از درآمدهای حاصله ناوگان را نوسازی کند.

عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه تمامی بار حمل و نقل بر دوش بخش خصوصی قرار دارد، اما تمامی دستورات توسط بخش دولتی و آن هم بدون نظر بخش خصوصی تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود، تأکید کرد: دولت در حوزه حمل و نقل سختگیری‌های غیرقابل توجیهی را اعمال می‌کند و اغلب تصمیمات اخذ شده به ضرر بخش خصوصی است. با توجه به اینکه بخش خصوصی نقش پررنگ و فعالی در حیطه حمل و نقل بین‌المللی دارد، اخذ تصمیمات مهم در این عرصه نیز می‌بایست برعهده بخش خصوصی و یا در مشارکت جدی با این حوزه انجام بگیرد.

امیری افزود: مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل مربوط به مسائلی است که در داخل کشور(خود تحریمی) رقم می‌خورد و ریشه در رویه‌های اجرایی یا قوانین خلق الساعه دارد. بنابراین سیاست‌گذاری و گره‌گشایی از موانع فضای کسب و کار در این بخش، اهتمام و توجه جدی مسئولان دولتی را نیاز دارد.

وی عنوان کرد: تعدد قوانین و ارگان‌های تصمیم‌گیرنده، یکی از اصلی‌ترین موانع ترانزیت محسوب می‌شود و متولی واحدی برای موضوع ترانزیت وجود ندارد. زمانی که ارگان‌های تصمیم‌گیرنده متعدد باشد به تبع آن قوانین دست و پاگیر نیز زیادتر شده و دود آن به چشم بخش ترانزیت می‌رود.

عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی ایران در پاسخ به اینکه رسانه‌ها چه کمکی می‌توانند به حوزه حمل و نقل داشته باشند، گفت: خبرگزاری‌ها چه مکتوب و چه مجازی می‌توانند صدای بخش خصوصی به بخش دولتی باشند. ورود رسانه‌ها باعث می‌شود که خیلی از مشکلات به‌صورت ریشه‌‌ای شناسایی شود و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان، بسیاری از مشکلات در حوزه حمل و نقل مرتفع شود.

سیدمهدی میرحسینی، مدیر روابط عمومی انجمن حمل و نقل بین‌المللی ایران نیز در ادامه با تأکید بر اینکه چابهار از لحاظ موقعیتی یک منطقه بکر و اقیانوسی است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از منطقه چابهار مانند بسیاری از مسائل بدون نتیجه و ابتر باقی ماند.

وی با اشاره به منازعاتی روسیه و ایجاد روزنه امید برای شرکت‌های حمل و نقلی ایران، گفت: ما می‌توانیم با تصحیح یکسری از قوانین و عوض کردن دیدگاه، سهمی از بازارهای جهانی داشته باشیم. با اندکی تغییر در نگرش‌ها، بازار روسیه را در اختیار بگیریم و آورده ارزی خوبی از این طریق نسیب کشورمان کنیم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل آرمان دریا زمین با اشاره به سهم لجستیک به‌‌طور معمول ۲۵ درصد ارزش کالا را تشکیل می‌دهد، اما ترانزیت در ایران در بهترین حالت دو درصد ارزش کالا را به لحاظ درآمد نصیب ما می‌کند، افزود: حالا که ما یک فرصتی را در خصوص مسائل ترانزیت از دست داده‌ایم بهتر است نگاه‌مان را از توسعه ترانزیت به سمت توسعه لجستیک ببریم.

میرحسینی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل، ترانزیت به مثابه خام‌‌فروشی است. ما اگر بخواهیم ارزش افزوده‌های دیگری را در حوزه لجستیک به دست بیاوریم باید خام‌فروشی در حوزه ترانزیت را کمتر کنیم و این راهبردی است که در کشورهای دیگر مانند امارات و سنگاپور جواب داده است. اما ما همچنان به‌دنبال توسعه بخش ترانزیت هستیم، در حالی که می‌توانیم از ظرفیت صادرات مجدد که مغفول مانده در امور گمرکی استفاده بهینه داشته باشیم.

وی گفت: صنعت لجستیک در کشور، از جمله مواردی است که به عنوان نقطه ضعف نه تنها برای حمل و نقل بین‌المللی، بلکه چالشی برای سیستم حمل و نقل داخلی کشور در نظر گرفته می‌شود که یک ضعف و یا اصولاً فقدان نظام لجستیک در کشور است که منجر به از دست رفتن فرصت‌ها و افزایش هزینه‌های توزیع و ترانزیت کالا شده است.

مدیر روابط عمومی انجمن حمل و نقل بین‌المللی ایران افزود: ما در بحث تقنین قوانین با مشکل مواجه هستیم. باید برای حمل و نقل بین‌المللی یک متولی خاص در نظر گرفت، تا او مشکل را ریشه‌یابی کند، در بسته قوانین به ما کمک کند و اگر نیاز به تغییرات دارد آن را اصلاح کند.

میرحسینی گفت: وقتی که نه حمایت مالی انجام می‌شود، نه گمرکات ۲۴ ساعتی می‌شود، نه ریلی را می‌سازیم، نه نگاهی به راه‌آهن داریم و فقط می‌گوییم افزایش ترانزیت از A  میلیون به N میلیون تن باشد با این امکانات و زیرساخت‌ها شدنی نیست.

گفتنی است؛ در راستای اطلاع‌رسانی از اخبار و وقایع انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی ایران، قراردادی با هدف تبادل اطلاعات و پوشش اخبار این انجمن بین انجمن حمل و نقل بین‌المللی ایران و توتال نیوز منعقد شد.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=2503

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.