• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
17
در دیدار با معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

انعکاس مشکلات و موانع توسعه حمل و نقل بین المللی

  • کد خبر : 2406
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۵۵
انعکاس مشکلات و موانع توسعه حمل و نقل بین المللی
اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران،روزگذشته میهمان شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بودند و از نزدیک با وی در خصوص مشکلات و موانع توسعه حمل و نقل به گفتگو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی انجمن،اعضای هیئت مدیره به میزبانی معاونت حمل ونقل در طبقه یازدهم ساختمان وزارت راه و شهرسازی حاضر شدند و مشکلات مبتلا به صنفی را به سمع و نظر یکی از مسئولان ارشد حوزه حمل ونقل رساند.
در این جلسه میرفتحعلی زنوزی نائب رئیس هیئت مدیره،پس از معارفه حضار، مشکلات صدور روادید برای رانندگان در حوزه کشورهای شنگن و محدودیت های تخصیص آن به شرکتهای ایرانی، معضل کشور ترکیه در اخذ عوارض از ناوگان ایرانی ، عدم صدور بیمه سبز برای رانندگان ایرانی وهمچنین افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه های دریافت کارنه تیر را مطرح و خواستار ورود معاونت حمل ونقل برای حل و فصل آنها شد.
نائب رئیس هیئت مدیره ، در خصوص مشکلات روادید خاطرنشان ساخت ، در حال حاضر فقط سفارت کشور ایتالیا برای ناوگان ایرانی روادید صادر می کند ، که آن نیز محدود به ۲۰ فقره در هفته می باشد که نه تنها این تعداد هیچ توازنی با میزان حجم تجارت خارجی کشور ندارد ، بلکه رانندگان ایرانی با توجه به عدم صدور روادید توسط کشور بلغارستان ، برای ورود به حوزه شنگن مجبور هستند ابتدا از خاک کشور ایتالیا وارد اروپا شوند که این نیز به مشکلات آنها می افزاید.
وی در ادامه به معضل اخذ عوارض کشورترکیه از کامیون های ایرانی اشاره کرد و افزود: دریافت عوارض ۲۵۰یورویی از کامیون های ایرانی موجب افزایش بهای تمام شده در کالاهای صادراتی و وارداتی شده است،که این موضوع باید در سطح وزرای حمل ونقل هر دو کشور پیگیری و حل وفصل گردد.
افسانه فخری دیگر عضو هیئت مدیره نیز سخنران بعدی این نشست بود ، که با انتقاد از فهرست مشکلات لاینحل و انباشت شده از سالهای گذشته ، به موضوع تعلیق کمیسیون ماده ۲۰ مصوبه ۱۴۶ و ۱۴۷ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور اشاره کرد و گفت: با عنایت به تعلیق کمیسیون یادشده به موجب رای صادره از هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ،که ناظر به اختلافات ناشی از مطالبه حق توقف کانتینرها و یا سایر موارد پیش بینی نشده فی مابین شرکتهای حمل ونقل در حوزه دریایی بود، باعث بروز اختلافات زیادی در این بخش شده که می بایست برای جبران این خلاء ، موضوع در دستور کار شورای عالی هماهنگی ترابری قرار گیرد تا برای آن چاره اندیشی شود.
این عضو هیئت مدیره ، در ادامه همچنین به عدم ترخیص ارز برای شرکتهای حمل ونقل بین المللی اشاره کرد و افزود: متاسفانه علی رغم اینکه شرکتهای حمل ونقل بین المللی برای دریافت و پرداخت کرایه های محمولات حمل شده نیازمند استفاده از ارزهای رایج هستند،هیچ بستر مناسبی برای این کار وجود ندارد و این موضوع باعث شده تا بازرگان و تجار ، برای رهایی از مشکلات این بخش ، به خرید کالا تحت صحابت گروه C اینکوترمز روی آورده و این امر نه تنها موجب کاهش چشمگیر سهم شرکتهای حمل ونقل ایرانی شده ، بلکه درصورت عدم رسیدگی به این مشکل ، شاهد بلا استفاده ماندن بخش عظیمی از ناوگان ملی خواهیم بود.
حمیدرضا اکبرجانی خزانه دار و عضوهیئت مدیره نیز در ادامه این نشست ،به مشکلات شرکتهای حمل ونقل بین المللی در زمینه مالیات وتامین اجتماعی پرداخت و گفت: متاسفانه با وجود اینکه همواره از حمل ونقل به عنوان یک صنعت یاد می شود، اما ضریب مالیاتی ۲۸ درصد برای این صنعت ، هیچ تناسبی با میزان درآمدهای شرکت های حمل و نقل ندارد.
خزانه دار انجمن حمل و نقل بین المللی ، ضمن بیان مشکلات مالیاتی و ضرایب تخصیص داده شده به این صنعت، به مشکلات بیمه تامین اجتماعی و ماده ۳۸ آن اشاره کرد و گفت: امروزه بزرگترین تهدید برای شرکتهای حمل ونقل سازمان تامین اجتماعی است،که انتظار میرود معاونت حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی به عنوان یک سازمان متولی به آن ورود ونقش حمایتی خود را ایفا کند.
حمید رضا اکبر جانبی ، در ادامه به موضوع اعلام بار در برخی از استانها نیز اشاره کردو گفت:مشخص نیست این بدعت از چه زمانی در برخی استان ها آغاز شده است،اما وجود چنین سامانه ای مغایر با منافع شرکتهای حمل ونقل است، زیرا تضامین لازم را شرکتهای حمل و نقل نزد گمرک می سپارند ، اما به اجبار باید حمل کالای اظهار شده خود به گمرکات داخلی را ، از طریق این سامانه ، به راننده ای محول کنند که هیچ اختیاری در انتخاب آن نداشته و در مقابل،در صورت بروز پدیده قاچاق یا سرقت، باید نزد محاکم قضائی و تعزیرات پاسخگو باشند.
سعید صیادی دیگر عضوهیئت مدیره نیز به عنوان سخنران بعدی ، به معضل کامیون های وارداتی معطل مانده در گمرکات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۸۰۰ دستگاه کامیون وارداتی در گمرکات دپو شدندو بیش از ۹ ماه است که با ترک فعل وزارت صمت و ستاد سوخت ، این کامیون ها خاک میخورند،در حالیکه با یک ضرب و تقسیم ساده ، نزدیک به نیم میلیارد یورواز منابع ارزی کشور برای آنها صرف شده است و با بکارگیری آنها می توانیم سهم بیشتری از کالاهای ترانزیتی را در کریدور شمال و جنوب نصیب کشور کنیم.
وی ضمن بر شمردن این مشکل و معضل ادامه داد، ذینفعان این کامیون ها، روزانه نزدیک به ۳۰۰ هزارتومان انبارداری پرداخت می کنند که افزون بر این مبلغ نیز برای جلوگیری از متروکه شدن کامیون های خود، باید یک میلیارد ریال به سازمان جمع آوری اموال تملیکی پرداخت کنند ، که واقعا قابل تامل است.
پس از بیان مشکلات توسط اعضای هیئت مدیره،شهریار افندی زاده بار دیگر از حضور نمایندگان یک تشکل صنفی ابراز خرسندی کرد و گفت: اکنون نزدیک ۱۸ ماه است که این مسئولیت را عهده دار شده ام و این اولین دیدار من با نمایندگان صنف حمل ونقل بین المللی است و انتظار می رفت این ملاقات زودتر و پیش تر از این صورت می گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تقسیم بندی مشکلات پرداخت و گفت : حل برخی از مشکلات یاد شده ، بر عهده سازمان متولی شرکتهای حمل ونقل که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور است ، برمیگردد، که لازم است در این راستا مشکلات همراه با مستندات به سازمان مربوطه منعکس و برای پیگیری های مضاعف ، این معاونت نیز طی رونوشتی از مفاد آن درخواست و پیشنهاد ، مطلع شود.
وی همچنین در خصوص مشکلات روادید نیز ابراز امیدواری کرد ، با توجه به ظرفیت وزارت راه و شهرسازی و دراختیار داشتن ریاست کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان،مشکل تخصیص روادید کشور بلغارستان به زودی حل وفصل گردد.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور،در خصوص احیاء کمیسیون ماده ۲۰نیز گفت، متاسفانه اخیراً با حکم دیوان عدالت اداری کشور ، برخی از مصوبات شورایعالی ترابری ابطال شده ، به جهت حساسیت ویژه ای برای مصوبات داریم و چنانچه درخواستی وجود دارد حتما باید قبل از طرح در شورای عالی هماهنگی ترابری ، مسائل حقوقی آن، بررسی دقیق شود.
این مقام مسئول در وزارت راه افزود:این معاونت آمادگی دارد تا چنانچه انجمن صنفی در خصوص آئین نامه و یا تفاهم نامه های منعقده پیشنهادی دارد،پس از دریافت مستندات، آنها را بررسی و در صورت نیاز آنها را اصلاح نمایند.
وی همچنین در خصوص مشکلات مالیاتی شرکتهای حمل ونقل نیز گفت: با توجه به سابقه حضور در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به مدت ۵ سال ، کاملا به موضوع واقف هستم ، لیکن مشکل مالیاتی دارای موانع زیادی است ،که نیازمند بسته پیشنهادی از سوی شما به عنوان تشکل تخصصی می باشد، تا این پیشنهاد با مشورت رئیس سازمان امور مالیاتی به نتایج خوبی منتج گردد.
شهریار افندی زاده در این نشست از اقدامات خوب صورت گرفته در خصوص تفاه منامه سه جانبه ایران-آذربایجان و روسیه نیز خبر داد و گفت ، امیدواریم این تفاهم نامه هرچه زودتر منعقد و به عادی شدن روابط اقتصادی با کشور آذربایجان کمک کند.
گفتنی است در پایان این نشست قربان جعفر زادگان ، دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی به طور رسمی از دکتر شهریار افندی زاده و هیئت همراه، برای حضور در انجمن ایران دعوت ، که با استقبال ایشان، مقرر شد در آینده ای نزدیک برای بررسی نتایج این نشست در انجمن حضور یابند.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=2406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.