• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
29
طی نشست صبح امروز رقم خورد:

بررسی چالش های بخش حمل ونقل در حوزه بالکان

  • کد خبر : 2492
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
بررسی چالش های بخش حمل ونقل در حوزه بالکان
صبح امروز طی نشستی که به همت سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد،چالش های بخش حمل و نقل کالا در حوزه بالکان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن،تنی چند از ذینفعان بخش خصوصی اعم از بازرگانان ، تجار و مدیران شرکتهای حمل و نقل فعال در حوزه بالکان ، مهمان سازمان توسعه تجارت ایران بودند تا چالش های پیش رو برای توسعه بازار در کشورهای بالکان را بررسی کنند.

احمد فیروزی مدیر کل اروپا و آمریکا سازمان توسعه  تجارت ایران، با اشاره به برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و صربستان در آبانماه سال جاری گفت: روابط سیاسی و اقتصادی با کشور صربستان در حال توسعه

و در بالاترین سطح خود در طی سالیان اخیر قراردارد و به همین منظور برای اولین بار در دولت سیزدهم رایزن بازرگانی ایران در صربستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

فیروزی در ادامه به پتانسیل خوب اقتصادی در صربستان اشاره کرد و گفت: در حوزه کشاورزی، گندم، ذرت،جو ،نهاده های دامی و دانه های روغنی می توانیم از کشور صربستان واردات داشته باشیم و در مقابل نیز تقاضا برای محصولات پتروشیمی،کود اوره و محصولات پایه نفتی از ایران وجود دارد.

وی در ادامه مهمترین معضل و چالش در توسعه روابط اقتصادی را حمل و نقل بیان کرد و از فعالان این حوزه خواست، تا مشکلات خود در این بخش را به سازمان منعکس نمایند.

در ادامه برخی از مدیران شرکتهای عضو انجمن حمل و نقل بین اللملی حاضر در نشست  به بیان  به مشکلاتی نظیر ، اخذ روادید، انتقال ارز و عدم تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان اشاره کردند و گفتند: افزودن بر مشکلات عنوان شده که هر کدام به تنهایی باعث کاهش حجم مبادلات فی مابین میشود ، عدم توازن در کالاهای وارداتی از مبادی کشورهای حوزه بالکان  از دیگر مشکلاتی است که باعث می شود تا ناوگان ایرانی رغبتی برای حمل کالا به آن کشورها نداشته باشند، زیرا عدم وجود بار برگشت برای ناوگان ایرانی عملا صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.  

پدرام امیری ، عضو هیئت مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی ایران نیز با تصدیق مشکلات یاد شده اضافه کرد ، برای توسعه روابط اقتصادی نیازمند اصلاح برخی زیرساخت ها و همچنین حمایت های بیشتر دولت از بخش خصوصی هستیم .

امیری به ۵۸۰۰ دستگاه کامیون متوقف شده در گمرکات کشور اشاره کرد و گفت : متاسفانه علی رغم پیگیری های صورت گرفته ، هنوز سازمان و یا نهادی مسئولیت این کار را به عهده نگرفته و ما شاهد از بین رفتن سرمایه تعداد کثیری از همکارانمان هستیم و اگر دولت در پی افزایش مشارکت بخش خصوصی است باید نگاهی متفاوت از گذشته به ما داشته باشد و باعث سلب اطمینان سرمایه گذار نشود.

وی سرمایه گذاری در این بخش را نیازمند  بررسی در زمان بازگشت سرمایه  دانست و افزود : امروزه مولفه مهم و اثرگذار در سرمایه گذاری ، زمان بازگشت سرمایه است ،  که برای بررسی آن نیاز به داشتن آمار دقیق از میزان تناژ کالاهای وارده به کشور از مبادی مد نظر است.

علیرضا مقدسیان ، رییس کارگروه موافقتنامه ها و کنوانسیون های سازمان راهداری و حمل جاده ای کشور نیز در این نشست حضور داشت و گفت ، طبق بررسی های صورت گرفته در بازه سال ۲۰۲۱ تنها ۷۱۸ سفر به مقصد صربستان از ایران صورت گرفته و در مقابل تنها ۲۲ کامیون حامل محمولات وارداتی از صربستان وارد کشور شده است که این نشان از عدم توازن بار است و باید برای ورود به بازار این کشور ، کار کارشناسی بیشتری صورت پذیرد.

گفتنی است در این نشست نمایندگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  ، هواپیمایی قشم ، نماینده انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ، هریک به تشریح مشکلات و معضلات پیش رو برای توسعه تجارت با کشورهای بالکان پرداختند.

در پایان مقرر شد پیش از شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و صربستان ، نشست دیگری با هدف ارائه راهکارهای عملیاتی برگزار گردد.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=2492

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. ضمن سلام قدردانی، اميد است كه در اين جلسات با هماهنگی وزارت امورخارجه از وابستكان بازركانى ىا كنسولى سفارتخانه هاى مربوط هم دعوت به عمل آید تا نقطه نظرات طرف مقابل هم شنیده شود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.