• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
26
مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد :

دستور توقف اجرای یک بند چالش برانگیز از دستورالعمل ترانزیت خارجی 

  • کد خبر : 1375
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۴۷
دستور توقف اجرای یک بند چالش برانگیز از دستورالعمل ترانزیت خارجی 
در حاشیه نشست روز گذشته با فعالان حوزه حمل و نقل  بین المللی ایران ، رضا راستی ، مدیر کل دفتر ترانزیت گمرک ایران  ، با هدف تعامل با شرکتهای حمل ونقل بین المللی از تعلیق بخشی از دستورالعمل عبور خارجی و کارنه تیر به مدت دو ماه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن حمل و نقل بین المللی ایران ، روز گذشته مورخ ۲۳ آذرماه جلسه هم اندیشی به منظور بررسی برخی از بندهای دستورالعمل جدید گمرک در رابطه با ترانزیت خارجی با حضور مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران ، مدیر حمل و نقل بین المللی و کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران و جمعی از فعالان این حوزه در محل انجمن سراسری شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران برگزار شد.

 در این جلسه که به همت هیئت مدیره انجمن سراسری ایران برگزار شد، محمد نیک پی ، رئیس هیئت مدیره انجمن ، ضمن  خیر مقدم به حضار و تشکر از تعامل تنگاتنگ گمرک با انجمن ایران، در خصوص دستورالعمل اخیر گمرک که ناظر به ترانزیت خارجی و کارنه تیر است گفت : اگرچه بر این باور هستیم که دستورالعمل صادره ، مطابق با قوانین و در بستر کنوانسیون های بین المللی تدوین و ابلاغ شده است، لیکن به دلیل موقعیت فعلی کشور و زیرساخت های موجود ، در اجرای برخی از بندها دچار مشکل هستیم.

وی در ادامه به مسئولیت شرکت های فورواردر و کریر،  که به موجب روابط تجاری به آنان محول شده است اشاره کرد و افزود ، این در هم تنیدگی روابط تجاری، مشکلاتی را در اجرا ، برای شرکتهای حمل و نقل ایجاد می کند.  او به مشکلات پیش آمده در چند روز گذشته برای شرکت های حمل ونقل ، در راستای ابلاغ این بخشنامه اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد جلسه هم اندیشی امروز که با حضور مدیران ارشد گمرک و اتاق بازرگانی ایران و فعالان حوزه حمل و نقل بین المللی برگزار شده ، همزمان باعث اجرای صحیح قانون و لحاظ قرار دادن روابط تجاری میان افراد و شرکتهای حمل و نقل بین المللی شود.

رضا راستی مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران نیز با ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان صنعت حوزه حمل ونقل به عنوان بخش خصوصی ، از تغییر گفتمان در دفتر ترانزیت از شروع مسئولیت خود خبر داد و گفت: از زمان به روی کار آمدن خود، اقدامات موثری در راستای اصلاح برخی از مواد امورگمرکی ، به شرط پرداخت حقوق ورودی و تا صدور نهایی رای توسط مرجع قضائی،  از تسهیلات بیمه نامه ترانزیت ، محروم نمی شود.

وی در ادامه با تاکید بر افزایش سطح رضایتمندی شرکتهای حمل ونقل از زمان اصلاح این دستورالعمل اعلام کرد، تا پیش از این ، شرکتهای حمل و نقل بر اساس ماده ۶۲ قانون امورگمرکی هرگاه کالای ترانزیت داخلی را به مقصد واصل نمی داشتند، مشمول مقررات قاچاق می شدند ، که در راستای کمک به آنان ، برخی از موارد ، مورد بازنگری و تا حدود زیادی تعدیل شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از زمان تغییر نرخ ارز و آثار آن بر افزایش میزان تضامین مورد مطالبه  در ترانزیت کالا ، با بهره گیری از ظرفیت موجود در قانون رفع موانع تولید، کارهای بسیار خوبی در خصوص کاهش این میزان صورت گرفته ، به طوری که در حال حاضر برای برخی از گروه های کالایی بخصوص  در حوزه شرکت های تولیدی و دانش بنیان ، برابر با حقوق ورودی متعلقه ، تضمین اخذ می گردد.

این مدیر ارشد گمرک، در خصوص تغییر رویکرد و نگاه دفتر ترانزیت نیز گفت: در خصوص بخش نامه های صادره که ممکن است در آن حقوق بخش خصوصی تحت تاثیر قرار گیرد، حتما با بخش خصوصی مشورت و نظرات آنان نیز در صدور بخشنامه ها لحاظ می گردد.

در ادامه این نشست، بهنام فرامرزیان ، مدیر حمل و نقل بین المللی و کارنه تیر اتاق بازرگانی نیز در خصوص چالش پیش آمده یکی از بندهای دستورالعمل صادره اظهار داشت، هدف از وجود این بند ، بهره مندی از ظرفیت موسسه ضامن کارنه تیر برای شرکت های حمل و نقل ایرانی است، چرا که در صورت عدم استفاده از چنین ظرفیتی ، شرکت های فورواردر را بیش از این متضرر می کند،  زیرا عملا تشریفات عبور کامیون های حامل را از مرزهای ورودی آنها انجام می دهند، لذا می بایست در خصوص مطالبات احتمالی گمرک نیز پاسخگو باشند، در حالیکه وفق این بند از دستورالعمل ، موسسه ضامن می تواند از محل تضامین اخذ شده از شرکت کریر، مطالبات گمرکی را به راحتی پرداخت نماید.

وی در ادامه سخنان خود، به ایجاد بستر مناسب برای استفاده از اطلاعات بارگزاری شده در سیستم پیش اظهاریه کارنه تیر ، در سامانه EPL اشاره و خواستار پیوستن سایر سازمانهای ذی ربط،  نظیر سازمان بنادر و

راه آهن به این مجموعه شد ،‌ تا بتوان مانند سایر کشورهای پیشرو ، اطلاعات را بصورت یکپارچه به هم متصل کرد و بر آیند آن نیز باعث ، بهبود در روش حمل و نقل ترکیبی خواهد شود .

 فرامرزیان در بخش دیگری از اظهارات خود به وجود کارنه تیر الکترونیک ،  در آینده ی نزدیک اشاره کرد و گفت همه فعالان این حوزه اعم از گمرک و شرکتهای حمل و نقل باید به سمت اصلاح رویه های موجود حرکت کنند .

در ادامه این جلسه، برخی از فعالان و مدیران شرکت های حمل ونقل به بیان نقطه نظرات خود پیرامون  بند (ت)  موجود در دستورالعمل صادره پرداختند.

                                                                                     

افسانه فخری عضو هیئت مدیره انجمن ،  نادیده گرفتن جایگاه فورواردر را از نکات منفی این بند عنوان کرد و از عدم تطابق قوانین داخلی با قوانین بین المللی ابراز نا خرسندی کرد، وی خواستار توجه همگان به تعاریف موجود در آیین نامه فعالیت و تاسیس شرکتهای حمل و نقل شد و به نقش پررنگ شرکت های فورواردر در آن به عنوان یک دخیل در چرخه حمل اشاره کرد و افزود،عملا با وجود این بند، شرکت های فورواردر از دایره عملکرد و تاثیرگذاری حذف خواهند شد.

قربان جعفرزادگان دبیر انجمن حمل ونقل بین المللی ، فتحتعلی زنوزی عضو هیئت مدیره انجمن، حمید اکبرجانی عضو هیئت مدیره ، مجید مطلق رئیس بخش جاده ای، مسعود عطری از مدیران با سابقه حمل ونقل ، علی محمودی سرای عضو سابق هیئت مدیره انجمن، امیر منصوری کارشناس امور گمرکی از دیگر نفراتی بودند که  در این جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و پیشنهاداتی را جهت اصلاح دستور العمل صادره عنوان کردند . در پایان با جمع بندی موضوعات مطروحه ، مقرر گردید با هدف بررسی دقیق تر ، کارگروهی متشکل از مدیران حمل و نقل بین المللی  ، کارشناسان دفتر ترانزیت گمرک  و کارشناسان اتاق بازرگانی ایران، دستورالعمل صادره را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن برای انعکاس به گمرک ایران ، تقدیم دفتر ترانزیت نمایند.

در پایان ، رضا راستی مدیرکل دفتر ترانزیت خواستار تداوم اینگونه نشست ها با هدف تعامل بیشتر با شرکتهای حمل و نقل بین المللی شد و با توقف اجرای این بند برای مدت دو ماه از دستور العمل صادره ،  تا بررسی و گزارش کارگروه موافقت کرد.


 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=1375

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.