• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
13

نشست مشترک نمایندگان انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران با نمایندگان سازمانهای مسئول در مبارزه با مواد مخدر

  • کد خبر : 2436
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
نشست مشترک نمایندگان انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران با نمایندگان سازمانهای مسئول در مبارزه با مواد مخدر

نشست مشترک نمایندگان انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران با حضور نمایندگانی از معاونت دادستانی کل کشور، نهاد ریاست جمهوری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت امور خارجه، واجا، دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، پلیس مبارزه با مواد مخدر […]

نشست مشترک نمایندگان انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران با حضور نمایندگانی از معاونت دادستانی کل کشور، نهاد ریاست جمهوری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت امور خارجه، واجا، دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، فرماندهی مرزبانی ناجا، دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، امور کارنه تیر و حمل و نقل بین المللی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به شرح لیست پیوست با موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تاثیرات این پدیده بر حمل و نقل بین المللی کشور و بررسی راه حلهای پیشنهاد شده روز سه شنبه مورخ ۲۸ فرئرین ماه ۱۳۹۷ در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد. در این نشست حاضرین مشکلات و پیشنهادهای خود را به شرح ذیل مطرح کردند:

ابتدا یونس جاوید رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران ضمن خیر مقدم به حاضرین و تبریک حلول سال نو گفت:

با توجه به ماهیت حمل و نقل بین المللی که دارای عناصر فرا مرزی است به طور کلی کلیه تصمیمات دولت محترم در حوزه های مختلف سیاسی و بین المللی بر سرنوشت این صنعت اثرگذار است. به نحوی که مسایل بین المللی، روابط خارجی، الحاق یا عدم الحاق به کنوانسیونهای بین المللی و خلاصه هر پدیده ای که کشور ما در عرصه بین المللی درگیر آن باشد اصولا به طور مستقیم یا غیر مستقیم  بر حمل و نقل بین المللی و کشتیرانی اثرگذار است. روال کشورهای پیشرفته دنیا هم اینگونه است که معمولاً زمانی که برای موضوعات اقتصادی یا حمل و نقل بین المللی تصمیم گیری می کنند، سایر نهادهای مؤثر بر این موضوع را تحت مطالعه و ارزیابی قرار می دهند. در اینجا نهادهای ما در حوزه ای تصمیم گیری می کنند، بدون اینکه نظرات بخش حمل  و نقل بین المللی را دریافت کنند یا تاثیر آن را در این حوزه مطمح نظر قرار دهد. مانند مشکلات حوزه ارز، مالیات ارزش افزوده، موضوعات و مقررات گمرک و حقوق ورودی. حمل و نقل بین المللی بعد از انقلاب اسلامی درگیر پدیده هایی به طور مستقیم بوده است و ماهیت آن با حمل ونقل داخلی تفاوت دارد. به عنوان مثال در حال حاضر پدیده ای مانند ارز به وجود می آید که باعث تعطیلی شرکتهای حمل و نقل شده است چون کرایه ها به ارز خارجی است و با بخشنامه های دستوری بانک مرکزی شرکتهای ما نمیدانند چه بکنند. ارز بیشتر از ۱۰ هزار یورو قاچاق اعلام شده در حالی که ما کرایه های بسیار بالایی در این حوزه داریم. در واقع شرکت حمل ونقل بین المللی به لحاظ قانونی تاجر محسوب می شود و به گونه ای درگیر تجارت بین المللی است. بعد از انقلاب اسلامی بنابر دستور رهبر کبیر انقلاب، ۲۶ آذر به عنوان روز حمل و نقل نامگذاری شده است با توجه به پشتوانه ای که داشتیم توانستیم با یک بسیج عمومی از بنادر در تخلیه کشتی اقدام کنیم. چون زیربنای حمل ونقل ما قوی بود. در پدیده تحریم هم پیشتاز مقابله با آن بودیم و هم قربانی این امر. زمانی که با مشکلات ارزی روبه رو بودیم طرح فوب داشتیم که هم اکنون زمزمه احیای آن است. در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی زمانی که ارز ۸۰۰ تومان شد مشکلات عجیبی در حمل و نقل بین المللی بوجود آمد. چون تفاوت قیمت ارز تاثیرات جبران ناپذیری بر صنف ما داشت.سالها خسارت وارد شده بر کالا را بر مبنای ارز دولتی ۳۰۰ تومان حساب می کردند در حالی که ارز ۸۰۰ تومان بود. باز هم حمل و نقل بین المللی آسیب دید. در دوره آقای احمدی نژاد ارز از ۱۲۲۶ تومان به ارز مبادله ای تبدیل شدکه باز هم آثار مخربی بر صنف ما گذاشت و بر مشکلات ما افزود. درحال حاضر با این شرایط شرکتهای ما با رکود و تعطیلی مواجه شده اند.

جاوید در ادامه افزود؛ یکی از مسائلی که صنف حمل و نقل بین المللی را از درون متلاشی کرده موضوع قاچاق مواد مخدر است. با این وضعیت و با توجه به شرایط موجود درکشور و موضوع کم آبی در آینده نزدیک، کامیون دارها مسئول آب کشی بین شهرها خواهند بود. پیرو جلسه ای که ۲۰ آبان سال گذشته برگزار شد با کمک نمایندگان ارگانها و سازمانهای ذی مدخل که اکثر آنها در جلسه امروز هم حضور دارند بخشنامه ای به شرکتها در مورد مبارزه و مقابله با قاچاق مواد مخدر صادر و به شرکتها اعلام کردیم که این بخشنامه شامل ۱۲ بخش بود. همچنین در تیرماه سال ۹۶ در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جلسه ای داشتیم که تصمیماتی نیز جهت بهبود اوضاع اتخاذ گردید.

امیدواریم که در سال جدید با هماهنگی هایی که با دستگاههای ذی مدخل و قوه قضاییه به وجود می آید بتوانیم با این پدیده شوم مقابله کنیم چرا که رانندگان و شرکتهای حمل و نقل بین المللی خود قربانی این پدیده شوم هستند.

در پایان وی اشاره کرد، در مورد مسائل مربوط به رسیدگی به ادعاهای قاچاق، ما سازمانی به نام تعزیرات حکومتی داریم که از ابتدا پیشنهاد ما این بود که اگر ممکن است ادعاهای گمرک جمهوری اسلامی علیه شرکتهای حمل و نقل بین المللی در قوه قضاییه رسیدگی شود. متاسفانه ما هنوز دادگاه تخصصی در حوزه مشکلات حقوقی و کیفری حمل ونقل بین المللی نداریم و هم در این خصوص و هم در حوزه ادعاهای حقوقی علیه شرکتها، شعبه هایی از تعزیزات حکومتی و دادگاهای عمومی، رسیدگی می کنند. از آقای عمرانی معاون محترم قضایی دادستان کل کشور در خواست کردیم که یک دادگاه تخصصی در حوزه حمل ونقل بین المللی تشکیل شود و استدعای همکاری در این موضوع را داریم.گاهی اوقات پرونده هایی که در حوزه حمل و نقل بین المللی مطرح می شود ۵ الی ۶ سال و بعضا حتی بیشتر هم طول می کشد تا به نتیجه برسند.

محمد صفاییان:

 در ادامه محمد صفاییان، معاون محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر، طی سخنانی مبسوطی گفت: برای رسیدن به نقطه نظرات مشترک باید مصوبات جلسات قبلی پیگیری شود. جلسه ای که ۱۹ بهمن سال گذشته در خصوص بررسی مشکلات و راهکارهای جلوگیری از مواد مخدر و روان گردان ها در حوزه حمل ونقل جاده ای برگزار و چهار مصوبه تصویب شد. اینکه در هر جلسه موضوع جدیدی مطرح شود به نتیجه نخواهیم رسید. زمانی که براساس یک چارت تشکیلاتی مسائل را پیش ببریم به نتیجه خواهیم رسید. پیشنهاد می کنم که در مورد قاچاق کالا و ارز با حضور آقای عمرانی جلسه ای جهت حل مسائل ارزی صنف خود برگزار کنید.

محمد بخشنده:

در ادمه محمد بخشنده گفت، موضوعی که در مصوبات به آن اشاره شده بود مورد آزمایشگاههای مواد شیمیایی در مرزها بوده است و تا زمان تاسیس آزمایشگاهها در مرزها، با هماهنگی مرجع قضایی آزمایشگاههای شهر تهران این ظرفیت را دارد که نمونه های ارسالی را بررسی کرده و طی ۴ روز نتایج را اعلام کنند.

فهیم دانش، وزارت امور خارجه:

 از تبعات قاچاق مواد مخدر، دستگیری رانندگان بوده و توقیف کامیونهای ما تاثیرات متعددی بر روابط دو جانبه و وجهه جمهوری اسلامی در خارج از کشور دارد. ما در سال گذشته تلاش منسجی با نهادهای مربوطه برای آزادی ۲۷۳ نفر از رانندگانمان در کشور ترکمنستان انجام دادیم. اگر این پیشگیری اتفاق می افتاد و مراجع ذیربط در کشورخودمان جلوی اتفاقی که در ترکمنستان رخ داد را می گرفتند این همه سرمایه مادی و معنوی برای آزادی رانندگان ایرانی صرف نمیشد. همچنین در روابط با ترکیه و بلغارستان تا حد زیادی زندانیان مربوط به رانندگان در ارتباط با مواد مخدر هستند.

ما از موضوع پیشگیری قویاً حمایت میکنیم، ما نباید بگذاریم چنین محموله هایی از مرز رد شود. این امر راهکارهای ساده ای دارد مانند همان مصوباتی که شامل ۱۲ بند است که ما هم در آن مشارکت داشتیم اگر اجرایی شود شاهد کاهش دستگیری مواد مخدرخواهیم بود. موضوع دیگر، شرکتهای حمل و نقل ما در خارج از کشور براساس روند موجود و تعلیقی که براساس کنوانسیون تیر صورت می گیرد با مشکل مواجه می شوند. اگر پیشگیری صورت نگیرد شاهد تبعات بسیاری در حوزه حمل ونقل و اقتصاد کشورمان خواهیم بود. ما با اکثر کشورهای همسایه مذاکراتی برای آزادی زندانیان انجام داده ایم که با ترکمنستان به نتیجه رسیدیم و با ترکیه و بلغارستان هم در حال مذاکره هستیم

.

حسین حسینی، معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای:

مسایل و مشکلاتی که در حوزه حمل ونقل با آن مواجه هستیم قطعاً باعث می شود برخی از رانندگان ما قربانی قاچاق مواد مخدر شوند. اگر ما بتوانیم علت های بروز این مسئله را شناسایی و سیاست هایی برای مقابله با آن اتخاذ کنیم به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

جلسات پیشینی که با  مشارکت نهادها، ارگانها و انجمن ایران برگزار شده بی تاثیر نبوده و آزادی رانندگان از ترکمنستان نتیجه همان جلسات برگزار شده است.

عبداللهی، رئیس کمیسیون حمل ونقل گمرکات اتاق ایران و عراق:

موضوع مهمی مطرح است که در تمام نشستهایی که با طرفهای خارجی داریم همکاران ما در وزارت امور خارجه به نوعی از کلمات مختلفی استفاده می کنند و می گویند وقتی راننده ای با مواد مخدر دستگیر می شود ما خجالت زده می شویم. در حالی که نباید خجالت زده شد، ایران در مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر قرار گرفته است و در کشور ما مبارزات سنگینی برای مقابله با پدیده قاچاق مواد مخدر انجام شده و شهیدان بسیاری در این راه داده ایم.

در ادامه معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک، بهروز ایران‌زاد نیز چنین بیان کرد که قوانین ورود و خروج کالا باید متفاوت باشد و لازم است نظارت بر طول مسیر ترانزیت افزایش پیدا کند.

در پایان پس از اظهار نظرهای متعدد در خصوص مشکلات مبتلابه بخش از ناحیه حضار محترم،

سعید عمرانی، معاونت قضایی دادستان کل کشور:

ابتدا از دست اندرکاران برگزاری این جلسه کمال تشکر را دارم، چون دوستان در کار خود جدی و با انگیزه هستند و حمل و نقل از لحاظ اقتصادی رکن مهمی در کشور محسوب می شود. افتخار می کنم در کنار افرادی هستم که در صنعت کشور نقش بسزایی دارند.

در بحث مواد مخدر که جزو مهم ترین موضوعات است تا جایی که مقام معظم رهبری هم مسئولان را در رابطه با این موضوع به چالش کشیدند. ما در این راه شهیدان بسیاری داده ایم تا جامعه ای سالم داشته باشیم. ما باید مسائلی که مطرح میشود پیگیری کرده و اقدام عملی انجام شود تا به سرانجام برسد. من همه تلاشم این است که از این صنعت حمایت کرده تا مشکلات را برطرف شود. . از جمله موارد مورد اشاره مشارالیه، ضرورت ایجاد آزمایشگاه در مرز بازرگان و تهیه بودجه لازم برای آن، تلاش برای تصویب قوانینی در جهت ممنوع‌الخروجی برای رانندگان متخلف، استفاده از کارشناسان برای رسیدن به راهکارهای صحیح، تهیه آمار در مورد موارد کشف قاچاق مواد مخدر بود.

امید است که در پایان سال ۹۷ موضوعاتی که در جلسه امروز مطرح شد برطرف شود.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=2436

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.