به گزارش روابط عمومی، مصاحبهای در خصوص افزایش نرخ کارنهتیر و پیامدهای ناشی از آن با جناب آقای مجید خیاطیمطلق، عضو هیئتمدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران، انجام گردیده که شما را به خواندن کامل این مصاحبه دعوت میکنیم.
لطفا بفرمایید اتاق بازرگانی بر چه اساس و با چه توجیهی نرخ کارنهتیر را افزایش داد؟
ظاهرا اتاق بازرگانی برخلاف مصوبات شورایعالی نظارت بر اتاق مبنی بر کسب نظر انجمن صنفی اقدام به افزایش کارنه تیر نموده است .
افزایش ناگهانی نرخ کارنهتیر چه میزان هزینه اضافی به شرکتهای حملونقل تحمیل کرده است؟
میزان هزینه مستقیم برای هرجلد قریب به ۱۲۰ درصد ولی جو روانی و هزینه های جانبی بمراتب بیشتر از اینها به صنف تحمیل می گردد
مضافا با هرکدام از این ضربات و اعمال نسنجیده و اعلام نشده و پیش بینی نشده امکان رقابت را از صنعت حمل و نقل کشورمان گرفته و به کشور همسایه خود یعنی ترکیه واگذار می نماید.
این افزایش نرخ با مواد ۲ و ۳ مقررات مربوطه مغایرت دارد؛ شما این تخلف را چگونه تفسیر میکنید؟
اتاق یکسویه حق افزایش مبلغ آنهم بمیزان ۱۲۰ درصد را ندارد و در چنین مواردی میبایست از انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران که قدیمی ترین و معتبرترین انجمن صنف است نظر کارشناسی و مشورتی بگیرد
به هر حال این اقدام یکسویه و غیررقانونی بوده و هست
این تصمیم چه ریسکهایی برای مسیرهای ترانزیتی ایران ایجاد میکند؟
هر کشور موفقی سعی در کاهش هزینه ها بمنظور افزایش توان و رقابت دارد در حالیکه ما هر روز شاهد افزایش هزینه ها و کاهش سهم از بازار هستیم
شما از اتاق بازرگانی چه اقدام فوری برای جبران خسارت شرکتها و جلوگیری از این افزایش مطالبه میکنید؟
ما مراتب اعتراض خود را برابر نامه ۱۹۰/۵/۲۴۰۸۷ مورخ ۱۱/۸/۱۴۰۴ به آقای مفتح قائم مقام محترم وزارت صمت در اموربازرگانی ارسال و ضمن تشریح عواقب و پیامدهای ناشی از افزایش بی رویه هزینه کارنه تیر در خواست جلسه فوری با حضور اعضا هیئت رئیسه اناق بازرگانی را نمودیم که تا کنون اقدامی صورت نپذیرفته
اگر این رویه ادامه پیدا کند، آینده استفاده از کارنهتیر در ایران چه خواهد بود؟
کشورهای همجوار از تضمینات T1 و T2 استفاده میکنند که در اینصورت شرکتهای حمل و نقل بناچار به منظور تضمین ترانزیت محمولات به سوی چنین تضمیناتی به کشورهای بیگانه روی می آورند
چه سازوکاری باید ایجاد شود تا تصمیمات یکجانبه و بدون پشتوانه کارشناسی تکرار نشود؟
در خاتمه یادآور میگردد اتاق بازرگانی که با حق عضویت اعضا و سپرده های کلان شرکتها بجای حمایت از آنها سعی در تضعیف شرکتها دارد
ضمنا پیشنهاد میشود دریافت و توزیع دفترچه های کارنه تیر را به انجمن واگذار تا خود راسا به اعضا توزیع نماید
از جناب آقای مجید خیاطیمطلق، عضو هیئتمدیره انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران، بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتند و مصاحبه انجامشده تشکر و قدردانی میکنیم.





















