• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
22
یک عضو کمیسیون عمران:

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با شرایط خدمات رسانی ایرلاین ها همخوانی ندارد

  • کد خبر : 1512
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با شرایط خدمات رسانی ایرلاین ها همخوانی ندارد
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایرلاین ها باید در مسیر قانونی برای تعیین قیمت بلیت هواپیما گام بردارند، تاکید کرد: هرگونه افزایش قیمت بدون ضابطه سبب افزایش فشار بیشتر به مردم شده چراکه هواپیما صرفا مختص اقشار مرفه جامعه نیست.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایرلاین ها باید در مسیر قانونی برای تعیین قیمت بلیت هواپیما گام بردارند، تاکید کرد: هرگونه افزایش قیمت بدون ضابطه سبب افزایش فشار بیشتر به مردم شده چراکه هواپیما صرفا مختص اقشار مرفه جامعه نیست.

مجتبی یوسفی با اشاره به تلاش ایرلاین های برای افزایش قیمت بلیت هواپیما و کوتاهی در اجرای دستور دادستانی، بیان کرد: در حوزه حمل و نقل هوایی عده ای به ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم استناد کرده و بحث شناور سازی قیمت ها را مطرح می کنند. شروع این بحث نیز از دوران وزارت آقای آخوندی بود که شناورسازی قیمت بلیت هواپیما را مطرح کرد که بعد از آن به حوزه حمل و نقل ریلی نیز کشیده شد.

زمانی می توان سخن از شناورسازی قیمت بلیت هواپیما آورد که…
وی در ادامه اظهار کرد: در حالی که این امکان وجود دارد که ما نیز به ماده ۵۳ برنامه ششم استناد کنیم که در آن سازمان هواپیمایی مکلف به نظارت بر قیمت بلیت ها شده است. به طور کلی در دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت بحث حمل و نقل هوایی باید مورد توجه قرار گیرد. در حوزه کوتاه مدت ما زمانی می توانیم از شناور سازی قیمت بلیت ها صحبت کنیم که مسافر قدرت انتخاب انواع خدمات را داشته باشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عبارت دیگر زمانی که مسافر قصد تهیه بلیت هواپیما دارد باید انواع خدمات روی بلیت به مسافر ارائه شود، آنگاه می توان از شناورسازی قیمت ها صحبت کرد. نه در زمانی که به دلیل محدودیت هایی که در حوزه حمل و نقل هوایی و سایر بخش های حمل و نقل داریم حتی در ایام و مناسبت های خاص حتی بلیت اتوبوس نیز پیدا نمی شود چه برسد به بلط هواپیما. مثلا در ایام نوروز یا در ایام اربعین شاهد هستیم که بلیت ها در بازار سیاه چندین برابر قیمت معمول به فروش می رسد.

سازمان هواپیمایی باید نرخ بلیت هواپیما را تعیین کند
وی در ادامه تاکید کرد: امروز بازار عرضه و تقاضای ما به طور طبیعی در تعادل نیست و نمی تواند پاسخگوی نیاز مسافر باشد. تاکید ما بر این است قطعا برای هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما باید مسیر قانونی طی شود. سازمان هواپیمایی کشوری باید نرخ گذاری انجام دهد. اینکه بحث آزاد سازی قیمت را به میان می کشند با شرایط خدمات رسانی کنونی همخوانی ندارد. از سوی دیگر دولت ها نیز باید به صنعت هوایی توجه کنند. در عین اینکه ما با هرگونه افزایش قیمت بدون ضابطه که بیشتر از این به مردم فشار وارد کند مخالف هستیم اما معتقدیم که دولت نیز باید به این صنعت توجه کند.

صنعت گردشگری تحت تاثیر نرخ بلیت پروازها قرار دارد
وی افزود: نباید این تصور ایجاد شود که هواپیما مخصوص اقشار مرفه جامعه است و صرفا افراد پولدار از آن استفاده می کنند. امروز برخی از اقشار جامعه برای کار یا برای درمان مجبور هستند از هواپیما استفاده کنند. از سوی دیگر صنعت گردشگری نیز به نرخ پروازها وابسته است. این تغییر قیمت ها بر حوزه گردشگری، اشتغال هتل ها و توریست داخلی نیز اثر گذار است. افزایش قیمت بدون ضابطه صرفا فشار را بر اقشار ضعیف جامعه بیشتر می کند.

هیچ کشوری اندازه ایران ایرلاین ثبت شده ندارد

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید در تامین هزینه ها به ایرلاین ها کمک کند. عمده هزینه ها در صنعت هوایی بر اساس دلار است. هزینه فرودگاهی و تامین قطعات سبب شده تا هزینه برای ایرلاین ها بالا برود. از سوی دیگر تعدد ایرلاین ها سبب شده تا هزینه سربار ایرلاین ها افزایش پیدا کند. در هیچ کشوری اندازه ایران ایرلاین ثبت شده وجود ندارد آن هم با تعداد هواپیمای اندک. از طرف دیگر از بهمن سال گذشته ارز نیمایی برای ایرلاین ها قطع شد. بعد از پیگیری های مفصلی که صورت گرفت حدود دو ماه قبل مصوبه در این خصوص برای اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین ها از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. اما با وجود گذشت دو ماه هنوز بانک ها این مصوبه را اجرایی نکردند.

وی افزود: هم باید در راستای تجمیع شرکت های هواپیمایی برنامه ریزی صورت گیرد و هم از ظرفیت حمل و نقل ترکیبی نیز استفاده شود. بسیاری از شرکت های دنیا به این حوزه توجه دارند. با توجه به موقعیت ویژه کشور ما در حوزه جابجایی بار می توانیم نقش ویژه ای داشته باشیم. نباید اجازه داد تا بیشتر از این در حق مردم اجحاف شود و در عین حال باید از صنعتی که قریب به ۴۰ سال است تحریم است حمایت کنیم. باید یک برنامه جامع و مدونی در این حوزه تهیه شود و کمیسیون عمران مجلس این موضوع را دنبال خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=1512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.