• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
18
مدیرعامل شرکت دومان ترابر

نوسان نرخ ارز، تهدیدی برای خروج ایران از چرخه حمل و نقل

  • کد خبر : 2795
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۴:۰۰
نوسان نرخ ارز، تهدیدی برای خروج ایران از چرخه حمل و نقل
تأثیر نرخ ارز بر فعالیت‌های شرکت حمل و نقلی را مستقیم دانست و گفت: عمده فعالیت‌های صنعت حمل و نقل بین المللی، در خارج از کشور است، به همین دلیل نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر فعالیت شرکت‌‌های حمل و نقل بین المللی دارد. به عبارت دیگر، اگر نرخ ارز افزایش یابد امکان رقابت با رقبای خارجی از ما سلب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی به نقل از ترابر نیوز، میر‌فتحعلی سید‌زنوزی ضمن اشاره به مشکلات اصلی بخش خصوصی، گفت: تحریم، عدم امکان عقد قرارداد با شرکت‌ های خارجی، عدم حواله پول به مقصد ایران و نبود ثبات در نرخ ارز، از جمله چالش‌ هایی است که بخش خصوصی با آن درگیر است.

نائب رئیس انجمن حمل و نقل بین‌ المللی ایران، تأثیر نرخ ارز بر فعالیت‌ های شرکت حمل و نقلی را مستقیم دانست و افزود: عمده فعالیت‌ های صنعت حمل و نقل بین المللی، در خارج از کشور است،  به همین دلیل نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر فعالیت شرکت‌‌ های حمل و نقل بین‌ المللی دارد. به عبارت دیگر، اگر نرخ ارز افزایش یابد امکان رقابت با رقبای خارجی از ما سلب می‌شود.

زنوزی با اشاره به اینکه در زمینه‌ واردات می‌ بایست با شرکت‌های حمل و نقل بین‌ المللی خارجی رقابت کنیم، گفت: با توجه به نوسانات ارز، هزینه حمل برای ترانزیت کریدور شمال – جنوب، هنگام تبدیل هزینه ریالی به دلار، نمی‌ توان به صورت ثابت به مشتری خارجی اعلام نرخ کرد و این باعث از دست دادن بازار حمل و نقل ایران و واگذاری به رقبای خارجی می‌شود.

مدیرعامل شرکت دومان ترابر، تثبیت قیمت ارز را به عنوان یک راهکار برای ارتقای صنعت حمل و نقل دانست و افزود: برای جلوگیری از دست دادن بازار ایران به عنوان شاهراه ترانزیتی جهان، الزامی است که نرخ ارز را ثابت نگاه داریم. همچنین با تلاش‌ های فراوان و رایزنی با مقامات دولتی، حذف تدریجی دلار از تعاملات اقتصادی میان دو کشور ایران و روسیه انجام شده است و در معاملات از واحد روبل/ریال استفاده می‌شود که این امر تأثیر بسزایی در رونق کریدور شمال و جنوب خواهد داشت.

وی عدم عقد قرارداد بلندمدت با شرکت‌ های روسی به دلیل نوسانات ارز را چالش برانگیز دانست و گفت: عدم عقد قراردادهای بلندمدت به دلیل فقدان استفاده از ناوگان ریلی و بالا بودن هزینه‌ های جانبی حمل کالا در ایران، باعث شد طرف روس مسیرهای جایگزینی برای عبور کالاهای خود انتخاب کند. به طور مثال مسیر بندر نوروسیک به بنادر استانبول و ترانسشیپمنت و حمل کالا به بنادر خاور دور، دبی و هند استفاده می‌شود. لذا سازمان‌ های مرتبط با ترانزیت کالا می‌بایست در تعرفه ترانزیت خود تجدید نظر نمایند و با اصلاح شرایط و هزینه‌ ها بتواند صاحبان کالا را ترغیب به استفاده از مسیر ترانزیت ایران نماید.

زنوزی تهیه ارز را یکی از معضلات دیگر شرکت‌ های حمل و نقل دانست و اظهار کرد: هنگام انتقال کالا از بندرعباس به مقصد اصلی، برای تأمین کرایه‌ حمل ارزی، با مشکلات متعددی مواجه هستیم. چرا که باید ارز را با قیمت آزاد از صرافی‌ها تهیه نموده و به شرکت‌های کشتیرانی پرداخت کنیم تا کالا را به مقصد نهایی حمل نمایند.

نائب رئیس انجمن حمل و نقل بین‌ المللی ایران، تحریم‌ های موجود را مانعی برای انتقال پول بین شرکت‌ های  حمل و نقل و مشتریان خارجی دانست و گفت: هنگام تسویه حساب با مشتریان خارجی، آنها مدعی می‌شوند براساس مفاد قرارداد منعقد شده، می‌ بایست هزینه به حساب شرکت طرف ایرانی واریز شود. در حالی که ما با توجه به تحریم‌ های موجود امکان انتقال مستقیم وجه به حساب شرکت‌ های ایرانی را نداریم. لذا شرکت‌ های داخلی ملزم به معرفی شرکت‌ های واسطه (به طور مثال مستقر در دبی یا ترکیه) هستند. در این مورد نیز ریسک عدم تسویه حساب کامل توسط شرکت واسط، جذب مشتری موجود و خارج کردن شرکت‌ های ایرانی از مدار همکاری، وجود دارد. برای حل این مشکل در شرایط تحریمی، بانک‌ های ایرانی خارج از کشور (به طور مثال شعب بانک ملی، تجارت، سپه، و …) می‌توانند به عنوان صرافی عمل کنند تا از این مشکلات جلوگیری به عمل آید.

مدیرعامل شرکت دومان ترابر، تهاتر کرایه حمل بارهای ترانزیتی و وارداتی را جایگزین حل مشکلات تحریمی موجود دانست و افزود: با توجه به شرایط تحریمی موجود، کرایه حمل بارهای ترانزیتی و وارداتی به صورت تهاتری تسویه، که در این صورت پول و ارز رد و بدل نمی‌شود.

وی تسویه نقدی با رانندگان بین‌ المللی را جایگزین روش‌ های فوق دانست و گفت: در حال حاضر شرکت‌ های بین‌ المللی ترجیح می‌دهند بیشتر با شرکت‌‌ های ایتالیا، بلغارستان و ترکیه همکاری کنند، چرا که شرکت‌‌ هایی که حمل بار را تقبل می‌کنند به صورت نقدی با رانندگان تسویه می‌کنند. در این حالت شرکت‌ های ایرانی، دخل و تصرفی در دریافت و پرداخت هزینه‌ ها ندارند و قرارداد مستقیماً با رانندگان منعقد می‌شود. اما عمده شرکت‌ های حوزه خلیج فارس، چین و هند پول را به صورت رسمی حواله می‌کنند؛ به همین دلیل شرایط تحویل کالا در بنادر ایران است و شرکت‌‌ های حمل و نقل بین‌ المللی نقشی در حمل این قبیل کالاها ندارند.

زنوزی صدور ویزاکارت برای رانندگان بین‌ المللی را پیشنهاد داد و افزود: به نظر اینجانب می‌بایست با دولت ترکیه رایزنی شود تا برای رانندگان حمل و نقل بین‌ المللی ویزا کارت صادر شود که بتوانند برای پرداخت هزینه‌ ها و عوارض از آن استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت دومان ترابر، استفاده از سامانه جامع حمل و نقل را عاملی در جهت تسریع عبور و مرور دانست و گفت: استفاده‌ از این سامانه در اقصی نقاط جهان، عاملی جهت تسریع و تسهیل عبور و مرور است، اما در ایران این سیستم باعث کاهش حمل و نقل شده است. به طور مثال اگر سامانه گمرک به مدت یک روز قطع باشد، خسارت وارده به شرکت‌ های حمل و نقلی، میلیارد‌ها ریال است. هزینه خواب کامیون‌ ها، خسارت تأخیر در تحویل کانتینر، هزینه انبارداری و پارکینگ همه این‌ ها هزینه‌ هایی است که به دلیل قطعی سامانه‌ ها به شرکت‌ های حمل و نقلی و صاحبان کالا تحمیل می‌شود. با وجود اینکه شرکت‌ های حمل و نقلی در تأخیر پیش آمده،  هیچ نقشی ندارند، ولی ملزم به پرداخت خسارت می‌باشند.

زنوزی در پایان، با اشاره به سامانه جامع حملی و نقلی و لزوم یکپارچه سازی سامانه‌ های متعدد به منظور صرفه‌ جویی در وقت و هزینه، گفت: با توجه به راه‌ اندازی این سامانه توسط ارگان‌ های زیربط، امید است با پشتیبانی منظم و به موقع، گره گشای بخشی از مشکلات بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل کشور باشد.

ترابرنیوز از روابط عمومی محترم انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، بابت هماهنگی برای نشست مذکور  تقدیر و تشکر می نماید.

لینک کوتاه : https://itcai.ir/?p=2795

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.